MAX 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max utmanar burgarvärlden i klimatfrågan

Stockholm 2017-06-05 11:30 (Uppdaterad 2017-06-05 11:39) Nu mer än någonsin krävs det att fler gör mer för att lösa de klimatutmaningar världen står inför. Därför uppmanar Max de stora aktörerna i branschen att ta fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska klimatavtrycket. Parollen lyder Rethink Burgers. 

Vi måste springa väldigt snabbt för att bromsa klimatförändringarna och just nu känns det som att stora delar av burgarvärlden inte ens har hört startskottet. Om alla försöker göra vad de kan för klimatet, så kommer vi snabbare framåt och får en bättre värld. Därför vill vi dela med oss av det som har fungerat för oss och hoppas att någon blir inspirerad att ta efter, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på Max.

De steg som har utmärkt Max hållbarhetsarbete i klimatfrågan finns beskrivna på rethinkburgers.com. År 2008 blev Max den första snabbmatskedjan i världen med att klimatmärka hela menyn och verksamheten klimatkompenseras till 100 procent genom återplantering av regnskog i Afrika. År 2016 femdubblade Max antalet gröna måltider på menyn. Innehållsförteckning till Greenfamiljens burgare finns på rethinkburgers.com och på sajten finns en inbjudan till branschen för gemensam aktion. 

– Man måste våga tänka om, rethink, sin egen kärnaffär. Greenfamiljen har visat sig bli en enorm framgång. Det viktigaste vi kan göra som restaurangkedja är att få gröna burgare att smaka minst lika bra som röda och det viktigaste vi kan göra för världen är att inspirera fler att ställa om, säger Christoffer Bergfors.

Förutom att uppmana övriga burgarvärlden att agera utmanar Max sig själva genom att sätta ett nytt mål för klimatsmarta måltider. Varannan såld måltid ska år 2022 vara något annat än rött kött.

– På mindre än 18 månader har vi tredubblat försäljningen av måltider som inte är rött kött.  Gästernas mottagande av gröna burgare har slagit alla våra förväntningar varför vi också har reviderat målet för 2022, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef.