Genom åren

Vi har kommit långt med vårt hållbarhetsarbete sedan vi började återvinna wellpapp strax efter öppnandet av vår första restaurang i Gällivare 1968. Mycket har hänt längs vår resa och vårt 50-årsjubileum 2018 var en viktig milstolpe när vi på MAX Burgers lanserade världens första klimatpositiva meny.

2021

MAX öppnar den mest hållbara restaurangen hittills. Totalt sett minskade vi klimatutsläppen under byggandet med 31 procent. Vi beräknar att restaurangen kommer att använda 40-50 procent mindre energi än jämförbara restauranger.

2020

  • MAX investerar i initiativet Svensk Kolinlagring som syftar till att
    återställa klimatet genom mer kol i marken, bland annat med hjälp av
    nya svenska plöjningsmetoder.
  • God läslust när plastleksakerna tas bort och hela fem miljoner böcker istället tar plats som gåva i barnmåltiderna med syftet att stimulera läsglädje bland unga.
  • Vår gröna meny fortsätter att växa. Lanseringen av nya Delifresh Plant Beef 90g gör att våra gäster nu kan välja vegetariskt oavsett storlek på burgaren.
  • Kaj Török som är MAX hållbarhetschef utses av Aktuell Hållbarhets läsare och en jury till Sveriges Bästa Hållbarhetschef 2020.
  • Vårt hållbarhetsarbete visar sig vara en konkurrensfördel när vi expanderar och söker eftertraktade platser i Polen.

2019

  • MAX lanserar den växtbaserade burgaren Delifresh Plant Beef.
  • MAX utsågs till ’Best Sustainable Restaurant Chain Europe’ av brittiska
    finansmagasinet CFI.
  • MAX och Arla vinner i Högsta Förvaltningsdomstolen, klimatkompensation blir avdragsgill för alla svenska företag.
  • Richard och Christoffer Bergfors mottar Albert Bonniers pris Årets företagare.Motiveringen lyfter fram lönsamhet, hållbarhet,
    mångfald och den gröna menyn. Curt erbjöds priset redan 2009, men såg sig tvingad att tacka nej eftersom han inte vill vara en officiell person.
  • FN ger MAX priset Global Climate Action Award med uttalandet ”Som
    först i världen fungerar deras klimatpositiva meny som en ledstjärna mot en mer hållbar framtid för alla”. 
  • MAX vinner det svenska ”Miljöstrategipriset” för klimatarbetet och klimatpositiv.
  • Tidningen Fast Company utser MAX till ett av världens mest innovativa
    företag 2019 och klimatpositiv till en av årets ”World Changing Ideas”.

2018

  • Vegetariska och lakto-ovo-vegetariska burgare blir allt vanligare på svenska burgarställen. Har MAX banat väg för deras omställning?
  • MAX fyller 50 år och firar en hel vecka i juni. Bland annat öppnar en
    popup-restaurang i Gällivare på exakt samma plats som den första
    restaurangen befann sig, 18 000 burgare delades ut gratis till alla besökare under hela veckan. 
  • MAX hela meny blir klimatpositiv, vilket innebär 1) analys av hela värdekedjans avtryck 2) systematiskt arbete för att minska utsläppen
    och 3) binda 110 procent av hela värdekedjans koldioxidutsläpp.
  • Green-familjen får fler familjemedlemmar med tre nya växtbaserade och lakto-ovovegetariska produkter.
  • Den första utbildningen av MAX-svenska för nyanlända genomförs.
  • De växtbaserade shakerna Dreamshake och Lyxshake Vegan lanseras. 

2017

  • MAX blir helt fria från palmolja.
  • Rekryteringssamarbetet med Samhall leder till anställning av 17 nya medarbetare.
  • Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef, vinner priset Hållbart Ledarskap.
  • Kampanjen ”Rethink Burgers” utmanar och uppmanar andra hamburgerkedjor att kopiera våra gröna burgare så att också de kan sälja burgare med lägre klimatpåverkan.

2016

  • Green-familjen lanseras i januari och blir den största lanseringssuccén i MAX historia.
  • Världens första gröna MAX-restaurang öppnar och slår säljrekord under Way Out West-festivalen i Göteborg.
  • Den nya ursprungsmärkningen ”Från Sverige” sätts på menyn för nötkött och bacon. Sedan 1968 har MAX serverat svenskt nötkött, den nya märkningen gör det enklare för gästen att hitta och välja svenskproducerade råvaror och livsmedel

2015

Mjölken på restaurangerna levereras från närliggande mejerier, för att minska miljöpåverkan och stödja de lokala bönderna.

2014

  • I samarbete med Tesla byggs de första superchargestationerna  Sverige, på MAX. 
  • MAX tar initiativet till Angeredsutmaningen, ett projekt som bygger broar mellan elever med invandrarbakgrund.

2010

  • En mer effektiv återvinning börjar, till exempel av frityroljan som nu blir biodiesel istället för tvål.
  • Laddstolpar för elbilar installeras på flera restauranger.

2009

  • Falafelburgaren introduceras och blev kvar på menyn till 2012.
  • Stiftelsen Rättvis fördelning grundas av Curt Bergfors. 7-10 procent av MAX nettovinst avsätts årligen för att fördelas till projekt för behövande människor i fattigare delar av världen.

2008

  • MAX genomför restaurangbranschens bredaste klimatanalys.
  • Den första restaurangkedjan i världen med klimatmärkning av menyn. 
  • Övergång till 100 procent vindel och fler energieffektiva restauranger byggs.
  • Från och med nu klimatkompenserar MAX för alla utsläpp, hela vägen från bondens jord till gästens bord.

2007

  • Byte av frityrolja.
  • Andelen palmolja minskar från 88 procent till 6 procent.

2005

Samarbetet med SOS Barnbyar inleds och via stiftelsen Rättvis Fördelning finansierar MAX bygget av en barnby i Tambacounda, Senegal. Idag finns här en barnby, en förskola och en medicinsk klinik som har kapacitet att ta emot 20 000 patienter per år. 

2003

  • Lansering av Delifresh, nyckelhålsmärkta måltider.
  • Samarbetet med Samhall för att rekrytera medarbetare startar.

1997

Senapsburgaren lanseras och 100 000 dijonsenapsburkar köps in som gåva till gästerna, men en truck råkar krossa de flesta av dem. Idag är vi bättre och har mindre än 1 % matsvinn.

1995

Lanseringen av MAX första vegetariska nuggets. Tyvärr blir de inte långvariga på grund av bristande efterfrågan.

1992

MAX tar bort frigolitförpackningarna av miljöskäl. Kort därefter även aluminiumfolien.

1977

MAX-skolan grundas för att utbilda medarbetare.

1974

Alla heltidsanställda bjuds in till MAX första ledarskapsskola. 

1970

MAX börjar lämna frityroljan till återvinning så att den bli till tvål.

1969

När Curt och Britta behövde välja mellan vinterdäck och motorvärmare till bilen eller inköp av en aluminiumlåda för att tillvarata wellpappen, blev det återvinningslådan för miljöns skull.

1968

Curt Bergfors och Britta Andersson öppnar Uno-X-grillen i Gällivare. Det kött som serverades var redan då 100 % svenskt.