Historia

MAX öppnar sin första burgarrestaurang 1968 i Gällivare. Under 70-, 80- och 90-talet expanderar MAX till flera verksamheter. Bland annat driver man hotell, bensinstationer, gym, solarier, gourmetkrogar etc. Från och med 1999 tar man med sig den samlade kompetensen som byggts upp under åren och satsar fullt ut på hamburgare. Här kan du läsa mer om MAX historiska ögonblick.

2021

  • MAX expansion har fortsatt trots pandemi och under 2021 öppnade vi restauranger i Borlänge, Tumba, Vetlanda, Borås, Hallunda, Åkersberga, Sköndal och Norrtälje. I Polen har vi öppnat fyra restauranger till i Wroclaw, Radom , Kraków och Gdansk.
  • Vi har även adderat några riktigt goda nyheter på menyn under året. Först ut var MAX egna Sweet Potato Fries. I mars gjorde Pepper Jack ’n’ Chili entré på menyn och efter sommaren tog man in Korean BBQ som gästspelare. Dessutom introducerades både Crispy no Chicken och Crispy Nuggets i DVH – mer grönt åt folket!
  • MAX och Luleå Hockey valde att utöka det redan 30 år långa samarbetet. Det nya treåriga avtalet ska stötta det lokala föreningslivet och samtidigt bidra till klubbens arbete med att fler ska kunna spela ishockey på lika villkor. Nu kan man se burgarkedjans logo på herrarnas och damernas matchställ, runtom arenan och i digitala kanaler.
  • För att bli världens bäst burgarkedja behöver vi också jobba med de allra bästa. I juni startade MAX nya CFO Martin Lindqvist. Vår CMO Maria Ziv utsågs till Sveriges bästa marknadschef och vi hade också äran att välkomna Cecilia Taipale som mediechef.
  • Under 2021 öppnade MAX det första i raden av hållbarhetshus. Restaurangen som är byggd med nya hållbara material och byggtekniker i Norrtälje beräknas minska totala utsläppen med 31 procent.
  • I november 2021 blev MAX genom Christoffer Bergfors tilldelad pris för att stimulerat barns läsglädje. Hittills har MAX delat ut 10 miljoner böcker och priset delas ut årligen till personer som på olika sätt främjar den grafiska branschens utveckling av GYF (Grafiska Yrkenas Främjande). Att dela ut böcker fungerar också som en del av plastrensningen på MAX – genom att dela ut böcker istället för plastleksaker bidrar man också till en mer hållbar utveckling.
  • MAX samarbete med Idol fortsatte under 2021. Den här gången tog vi med Idolerna på våra restauranger genom mindre spelningar på Idolernas hemorter. Genom MAX Sessions som vi kallade spelningarna nådde vi och idolerna ut med sin musik hos flera.

Under året blev vi tilldelade flera priser och utmärkelser:

- Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index utsåg för elfte året MAX till vinnare i kategorin ”Restauranger, Kafé & Take-Away”.

- MAX utnämns till Sveriges Grönaste Varumärke – för elfte året i rad. Utmärkelsen baseras på resultatet från en undersökning gjord av Differ med ett riksrepresentativt urval av svenska folket.

- Maria Ziv, Global CMO på MAX Burgers, utsågs till Sveriges Bästa Marknadschef. Hon fick både ta emot utmärkelsen totalt sett och i kategorin snabbmat.

- Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, tog emot branschpris från stiftelsen för Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, för att ha delat ut miljontals med böcker som tillhörande gåva med barnmåltiden. Priset delas ut varje år till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till den grafiska branschens utveckling.

- MAX var första restaurangen i världen med att klimatmärka sin meny år 2008. 2021 beslutade de om att bli första företaget utanför USA att anta klimatmärkningen ”Cool Food Meals” som ska göra det lättare för gästerna att välja måltider med låg klimatpåverkan.

- En brittisk tidskrift, Cfi, utsåg MAX till Best Sustainable Restaurant Chain 2021.

2020

  • Vår expansion fortsatte och vi öppnade en restaurang i Kungsbacka, Svågertorp och Härnösand. I Göteborg öppnade vi en restaurang i Lindholmen och en restaurang i Nordstan. I Ystad och Luleå öppnade vi helt nybyggda restauranger.
    Öppningsturnén fortsatte i Polen med tre nya restauranger i Warszawa och en ny restaurang i Tychy. I Danmark öppnade vi en restaurang på Hovedbanestation i Köpenhamn och i Egypten öppnade vi tre restauranger.
  • Vi fortsatte att sprida läsglädje och började att enbart dela ut olika slags böcker tillsammans med våra Barnmåltider. Samarbetet sker med Tukan förlag och inledningsvis handlar det om att dela ut 5 miljoner böcker.
  • Vi lanserade en hel del nya burgare – Smokey Chipotle, Chili Burger, Grilled Onion & Cheese och DeliVery Cheezy. På våra gästers begäran lanserade vi också nya dubbelburgare – Dubbel Frisco och Dubbel Original, med svenskt nötkött eller med växtbaserad Delifresh Plant Beef.
  • Green-familjen uppdaterades med nya fräscha produkter och bland annat lanserades två helt nya och matiga sallader – Salad Bowls; Halloumi- och Crispy No Chicken Salad Bowl. Salladerna har en helt ny bas bestående av quinoamix, marinerad vitkål, mixsallad på lollo rosso, spenat och rödbetsskott, edamamebönor, picklad rödlök och avokado.
  • Under året såg vi till att det numera går att få hundra procent av måltiderna i grön tappning.Vår meny fick ett rejält lyft när Delifresh Plant Beef tog större plats. Vi lanserade en 90 grams-version av den växtbaserade burgaren och möjliggjorde därmed för våra gäster att variera proteinet på samtliga burgare.
  • Vi var först ut med bilservering och adderade bordsservering i alla våra restauranger. Det innebär att våra gäster nu kan få maten utburen till sin bil på parkeringen, till bordet de sitter vid i restaurangen eller på uteserveringen. Beställningen sker digitalt.
  • Förutom bil- och bordsservering lanserade vi en burgare speciellt anpassad för hemkörning. Burgaren DeliVery Cheezy finns med tre olika proteinalternativ: svenskt nötkött, svensk kyckling och MAX egen växtbaserade Plant Beef. Utöver det så innehåller burgaren dubbla cheddarskivor, smältostsås, gul lök, ketchup och majonnäs – detta omsluts av ett sesambröd.
  • Som första restaurangkedja i Sverige inledde vi ett samarbete med teknikföretaget Deliverect. Beställningar via foodora och Uber Eats registreras och bekräftas direkt i restaurangen. Det gör att maten kan levereras snabbare och tillagas i rätt tid innan avhämtning.
  • Vi lanserade burgare i ett gör-det-själv-kit – Hemburgarlådan. Hemburgarlådan innehåller ingredienser till fyra burgare och kan beställas via alla kanaler. Få den utkörd, passa på att köpa med dig middagen när du äter din lunchburgare, eller beställ den i vår drive in – Hemburgarlådan finns att köpa på MAX restauranger.
  • Vi var stolta huvudsponsorer till Idol. Kampanjen markerade ett tydligt fokus på smaken av Sveriges godaste burgare förmedlat med musik. Smak kan vara svårt att sätta ord på. I de tre reklamfilmerna under kampanjen fick vi se hur smaken jämfördes med maxade musikupplevelser. I kampanjen skymtades också några välkända ansikten från tidigare Idolsäsonger. Vi bjöds på en passionerad duett mellan Sofia Monroy och William Stridh, en glammig tonartshöjning från Renaida och i en storslagen rockballad såg vi Kim Lilja vid en vit flygel.
  • För tredje året i rad samlade vi via stiftelsen Rättvis Fördelning in gåvor till Rädda Barnens arbete i Jemen. För varje krona som skänktes av gästerna dubblade MAX summan. Pengarna gick bland annat till att tillgodose akut sjukvård, mat, rent vatten och åtgärder för att minska smittspridningen av COVID-19 i Jemen.
  • Vi tecknade ett nytt samarbetsavtal med Samhall AB. Avtalet, som sträcker sig fram till och med år 2025, innebär bland annat att Samhall fortsatt ska ansvara för lokalvård och yttre fastighetsskötsel vid våra restauranger runt om i Sverige.

Under året blev vi tilldelade en flera priser och utmärkelser:

- MAX Burgers har för 19:e året i rad Sveriges mest nöjda gäster bland de rikstäckande hamburgerrestaurangerna. Källa: Evimetrix ”Swedish Brand Award” augusti 2020.

- För tionde året i rad utmärkte vi oss som branschbäst i hållbarhet i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet – Sustainable Brand Index. Vi hamnade på plats 14 av totalt 381 varumärken som fanns med på den svenska listan och därmed blev vi vinnare i vår kategori för tionde gången sedan SBI startade rankingen 2011.

- För tionde året i rad blev vi Sveriges grönaste varumärke i snabbmatsbranschen. Konsultföretaget Differ visade den 19 februari resultatet av konsument-undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Vi intog förstaplatsen i snabbmatsbranschen och har därmed prenumererat på förstaplatsen sedan denna kategori blev en del av undersökningen.

- Richard Bergfors, VD och koncernchef på MAX, utsågs till Årets Företagare i Sverige 2020 som delas ut av organisationen Företagarna.

- Richard Bergfors, VD och koncernchef på MAX, utsågs till både till Årets Företagare Luleå och Årets Företagare Norrbotten.

- Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX utsågs till Sveriges bästa hållbarhetschef av Aktuell Hållbarhet där tidningens läsare och en jury avgjorde vem som fick titeln.

2019

  • Vi öppnade nya restauranger i Västervik, Sisjön i Göteborg, Medborgarplatsen i Stockholm, Gnista i Uppsala, Täby Centrum i Stockholm, Ronneby, Strängnäs och Fridhemsplan i Stockholm. Öppningsturnén fortsatte i Polen med två nya restauranger i Poznan och GdaƄsk. I Danmark öppnade vi en restaurang på Centralstationen i Köpenhamn och i Egypten öppnade vi fyra restauranger.
  • Vi fortsatte sprida läsglädje tillsammans med B. Wahlströms bokförlag, Tukan förlag och Rights & Brands. Vi har delat ut 1,5 miljoner böcker under året.
  • Vi lanserade en hel del burgare. I maj lanserade vi Delifresh Plan Beef – enligt oss vår största innovation någonsin. Det är en burgare gjord på soja- och veteprotein. Som känns som kött och smakar som kött, men är 100% växtbaserad. Utöver Delifresh Plant Beef lanserade vi de goda burgarna BBQ Ranch och Spicy Brioche.
  • Vi vill även att barnen ska ha möjligheten att äta grönt. Därför är nu två av fyra alternativ på barnmenyn växtbaserade.
  • Vi lanserade ett helt nytt kaffe och nya desserter. Kaffet går under vårt eget varumärke och är noga utvalt. Bryggkaffet rostas hos Arvid Nordquist och espressobönorna hos Johan & Nyström. Både espresson och bryggkaffet är ekologiska – espresson är Fairtrade-certifierad och bryggkaffet har i sin tur UTZ-certifiering.
  • Ytterligare ett jordevarv har gått och Världsnaturfondens initiativ till Happy Earth Hour har aldrig varit mer aktuell. På MAX kunde gästerna köpa burgare från Green-familjen till halva priset under Earth Hour.
  • Under året plastrensade vi. Vi ersatte våra läskbägare, sugrör och bestick med förpackningar av 100% förnybart och återvinningsbart material. Det innebär att vi ökar andelen förnybara förpackningar från 87 till 92%.
  • Vi berättade att MAX stiftelse Rättvis fördelning har funnits i tio år. Varje år fördelas 7-10% av MAX nettovinst till behövande människor runtom i världen. Stiftelsen har under åren delat ut 267 miljoner kronor till bland annat en barnby, förskola och medicinsk mottagning i Senegal som drivs helt av medel från MAX och till flera medicin- och mödravårdskliniker på Haiti.
  • Vi fick det bästa priset någonsin. I stenhård konkurrens bland rekordmånga nominerade projekt utsåg FN:s klimatkonvention oss som enda helägda svenska företag som pristagare i UN Global Climate Action Award och det enda europeiska företaget i kategorin Climate Neutral Now. Motiveringen lyder: ”Som först i världen fungerar deras klimatpositiva meny som en ledstjärna mot en mer hållbar framtid för alla”.

Under året blev vi tilldelade en hel del fler priser och utmärkelser:

- MAX har Sveriges godaste burgare bland de rikstäckande hamburgerrestaurangerna enligt en undersökning gjord av Capacent 2019.

- En undersökning gjord av Evimetrix visar att MAX har Sveriges mest nöjda gäster för artonde året i rad.

- För nionde året i rad utses MAX till det mest hållbara företaget i snabbmatsbranschen i den stora varumärkesundersökningen av Sustainable Brand Index.

- Vår klimatpositiva meny tilldelas Fast Food Awards för ”Årets Briljanta Idé”.

- Tidningen Fast Company utser oss till ett av världens mest innovativa företag 2019 och klimatpositiv till en av årets ”World Changing Ideas”.

- Vi vinner återigen alla branschjämförelser inom hållbarhet. För tionde året blev vi branschvinnare i Differs undersökning Sveriges grönaste varumärke. För tredje året i Svensk Hållbarhetsranking. Och för nionde året i Sustainable Brands Index där MAX dessutom blir det varumärke som klättrat mest av 355 varumärken sedan föregående år.

- Vi utsågs till ’Best Sustainable Restaurant Chain Europe’ av brittiska finansmagasinet CFI.

- Richard och Christoffer Bergfors mottar Albert Bonniers pris Årets företagare. Motiveringen lyfter fram lönsamhet, hållbarhet, mångfald och den gröna menyn.

- Vi vann det svenska ”Miljöstrategipriset” för klimatarbetet och klimatpositiv.

- Återigen har vår marknadschef Tobias Karlsson blivit tilldelad priset Årets Bästa Marknadschef i kategorin snabbmat.

- Vi vann PR-priset Spinn för Årets Thought Leader och för Årets Integrerade Kampanj.

2018

  • Vi öppnade nya restauranger i Landskrona, på Hötorget i Stockholm, i Skellefteå, Malmö, Strömstad, Mölndal och i Örebro. I Norge öppnade vi två restauranger på flygplatserna i Stavanger och i Trondheim. Öppningsturnén fortsatte i Polen med tre nya restauranger i Gdansk, Swietochlowice och Warszawa.
  • Vi fortsatte sprida läsglädje tillsammans med B. Wahlströms bokförlag och Tukan förlag. Vi har delat ut nästan en miljon böcker under året.
  • Vi lanserade en hel del nya burgare, många gröna. I mars utökades Green-familjen med nya måltider: Crispy No Chicken, Chili 'n' cheese, Crispy Nuggets och Grand Deluxe Umami Halloumi som blev ett ordinarie alternativ på menyn. Utöver nyheterna i Green-familjen så lanserade vi under hösten Crunchy Nacho, likt andra Grand Deluxe burgare så även denna i tre varianter men den här gången erbjöd vi två gröna varianter och en med svenskt nötkött.
  • Vi inledde bytet till en vegansk shake - Dreamshake. Arbetet är påbörjat och vi hoppas att under 2019 kunna ta ut vår veganska shake i resten av landet. Just nu finns den att hitta på utvalda restauranger i Stockholm, Malmö, Göteborg, Luleå, Umeå och Uppsala.
  • Ytterligare ett jordevarv har gått och Happy Earth Hour har aldrig varit mer aktuell. Vi erbjöd hela Green-familjen till halva priset under Earth Hour.
  • Juni var en intensiv och spännande månad för oss på MAX. Vi fyllde 50 år och som en present till alla våra gäster blev vi klimatpositiva, du kan läsa mer om det nedan. Dessutom hade vi 50-årskalas i alla våra restauranger och erbjöd våra goda burgare till extra bra priser.
  • Att vi är klimatpositiva innebär att vi binder mer klimatgaser från atmosfären än vi släpper ut i hela vår värdekedja. Sedan 2008 har vi klimatmärkt menyn och klimatkompenserat, att göra vår meny klimatpositiv är ett självklart steg i vårt hållbarhetsarbete. Lär dig mer om klimatpositiv här:
  • För att hylla vårt ursprung så åkte vi upp till Gällivare och öppnade en pop-up restaurang där allt började 50 år tidigare. Vi bjöd hela Gällivare på burgare i tre dagar och när vi åkte därifrån så hade vi bjudit på 18 000 burgare.
  • För tredje året öppnade vi upp vår helgröna restaurang på Way Out West i Göteborg under tre dagar. Vårt gröna utbud var större än någonsin och det märktes också på trycket. Under festivalen slog vi nytt försäljningsrekord med 21 burgare per minut. Vår klimatpositiva satsning hade också inspirerat Way Out West som också valde att bli en klimatpositiv festival.
    Under året blev vi tilldelade en hel del priser och utmärkelser:
    - MAX har Sveriges godaste burgare bland de rikstäckande hamburgerrestaurangerna enligt en undersökning gjord av Capacent 2018.
    - En undersökning gjord av ISI Wissing/Evimetrix visar att MAX har Sveriges mest nöjda gäster för sextonde året i rad.
    - För åttonde året i rad utses MAX till det mest hållbara företaget i snabbmatsbranschen i den stora varumärkesundersökningen av Sustainable Brand Index.
    - MAX är för femte gången framröstad som vinnare för "bästa service" inom restaurangbranschen. Över 3000 personer betygsatt sina serviceupplevelser i mätningen som Service Score genomför.
    - MAX vann PR-priset Spinn för Årets Varumärkesbyggare för vårt långsiktiga varumärkesarbete.
    - Återigen har vår marknadschef Tobias Karlsson blivit tilldelad priset Årets Bästa Marknadschef i kategorin snabbmat.
    - FN-föreningen Nacka/Värmdö utsåg MAX till vinnare av priset Små steg mot fred för vårt ihållande hållbarhetsarbete.

2017

  • Vi öppnade nya restauranger i Märsta, Växjö, Rotebro och Varberg. På Liseberg öppnade vi tre nya restauranger.
  • Vi delade under året ut en halv miljon barnböcker tillsammans med B. Wahlströms.
  • Vi deltog även i år på årets Way Out West-festival i Göteborg där vi återigen slog rekord. På menyn fanns Green-familjen och vi visar därmed återigen att satsningen på gröna burgare är rätt väg att gå för "goda" resultat. När efterfrågan var som högst serverades närmare 16 burgare per minut till besökarna. Till festivalen lanserade vi också ännu en grön burgare - Grand Deluxe Way Out Halloumi.
  • Vi lanserade en helt ny kampanjburgare - Spicy Avocado. Spicy Avocado innehåller tärnad avocado, picklad rödlök, färsk jalanepo och sour cream 'n' onion-dressing och för tankarna till det soliga klimatet och de långsträckta sandstränderna i "the Golden State".
  • Vi utökade tjänsten med hemkörning av Sveriges godaste burgare. Via Foodoras, UberEATS och Hungrig.se's appar finns nu möjligheten att betala och få leverans direkt hem till dörren i 16 städer runt om i Sverige. Som en självklar del av MAX hållbarhetsarbete klimatkompenserar vi för hemkörningen.
  • Vi har under många år stöttat Earth Hour, världens största manifestation för miljön och klimatet genom att släcka belysningen på våra restauranger. I år införde vi också "Happy Earth Hour" vilket innebar att vi erbjöd gröna burgare till halva priset under Earth Hour.
  • Under året öppnade vi vår första restaurang i Polen. Restaurangen ligger centralt i den medeltida staden Wroclaw. På menyn finns bland annat våra klassiska burgare såsom Frisco, Original och Green-familjens lakto-ovo vegetariska och veganska burgare.
  • Vi lanserade kampanjburgaren Frisco Hot Melt med det nya toastbrödet Frisco Hot Melt toast. Toastbrödet var en succé på våra restauranger. Därför lanserade vi tillsammans med Lantmännen Unibake Frisco Hot Mealt Toast till matbutikerna under varumärket Hatting. En inspirerande nyhet för alla som tycker att toastbröd fungerar lika bra på frukostbordet som till middag, vardags eller fest.

  • Under året fick vi många priser och utmärkelser:
    - MAX har Sveriges godaste hamburgare bland de rikstäckande hamburgerrestaurangerna enligt en undersökning gjord av Capacent 2017.
    - En undersökning gjord av ISI Wissing/Evimetrix visar att MAX har Sveriges mest nöjda gäster 15 år i rad.
    - För sjunde året i rad utses MAX till det mest hållbara företaget i snabbmatsbranschen i den stora varumärkesundersökningen av Sustainable Brand Index. - I tävlingen Mixx Adwards vann MAX pris för "Bästa kampanj direkt respons 2017" för sin rekryteringskampanj.
    - MAX är ännu en gång framröstad som vinnare för "bästa service" inom restaurangbranschen. Över 3000 personer betygsatt sina serviceupplevelser i mätningen ServiceScore.
    - Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef för MAX Burgers AB, utsågs den 11 oktober till 2017 års vinnare av priset Hållbart Ledarskap. Priset har delats ut av NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, sedan 1999 och går till en person som med kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete och bidragit till ett hållbart näringsliv.
    - Svenska folket: MAX är den överlägset mest hållbara snabbmatskedjan. MAX rankas som nummer ett inom hållbarhet av snabbmatsrestauranger och som nummer tio bland Sveriges största och mest kända detaljhandelsföretag. Svensk Hållbarhetsranking har genomfört 25000 intervjuer då svenska folket har bedömt 200 företag.

2016

  • Vi inleder året med att lansera fem goda och klimatsmarta vegorätter under namnet Green-familjen. Succén blir total och bidrar till att vi gör ett rekordår.
  • Första restaurangen som byggs efter vårt nya restaurangkoncept från arkitektbyrån Wingårdhs öppnas i Umeå. Vi öppnar även nya restauranger i Karlstad, Mora, Sollentuna utanför Stockholm och i Gävle.
  • MAX legendariska restaurang, Krysset i Skellefteå, brinner ned i januari. Redan i juni återuppstår den klassiska restaurangen i nya lokaler.
  • Hallon lakrits blir en ny smak i Lyxshake-familjen under sommaren.
  • Världens första vegetariska MAX-restaurang öppnas upp under Way Out West-festivalen i Göteborg.
  • Under hösten genomför vi vår största rekryteringskampanj någonsin. Med hjälp av våra medarbetare tar vi fram filmer som visar hur det är att jobba på MAX.
  • Vi är med från start av den nya ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, som ska göra det enklare att hitta och välja svenskproducerade råvaror och livsmedel. Vi har bara serverat svenskt kött sedan 1968 och är idag den enda rikstäckande hamburgerkedjan som enbart serverar svenskt kött i Sverige.
  • Vi delade under året ut en halv miljon barnböcker tillsammans med B.Wahlströms.

  • Under året fick vi många priser och utmärkelser:
    - En undersökning gjord av ISI Wissing/Evimetrix visar att MAX har Sveriges mest nöjda gäster 14 år i rad.
    - MAX utses till Sveriges mest hållbara burgarkedja. Det visar Svensk Hållbarhetsranking som bygger på 18 000 intervjuer med svenska folket om vilka av de största och mest kända konsumentföretag som tar mest ansvar i sin verksamhet.
    - MAX utses på Mobilgalan till “Mobilized Company of the Year” för att ha anpassat sin verksamhet till mobilen.
    - MAX utses till Årets Stjärnvarumärke i en undersökning av YouGov och Indikat.
    - MAX utses till landets bästa restaurangkedja i tävlingen Sveriges Bästa Företag som arrangeras av Schibsted och där 10 000 svenskar röstat.
    - MAX utses till ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande” i Sustainable Brand Index.
    - MAX är den restaurangkedja som ger bäst service, enligt den årliga mätningen ServiceScore där svenska folket har röstat fram företag och myndigheter som ger bäst service. 
    - MAX utses till ”Året Affärsmodell” av konsultföretaget Cordial tillsammans med talangnätverket Nova och Affärsvärlden.
    - MAX utses till Sveriges hållbaraste burgarkedja i Stockholms Business Schools Hållbarhetsindex.
    - Topptalanger utser MAX till Årets Affärsmodell. Ett 20-tal toppstudenter vid svenska universitet utsåg MAX till Business Model of the Year.

2015

  • Vi öppnade vår 100:e restaurang! Platsen var Lidingö, där Max grundare Curt Bergfors en gång fick idén till en hamburgerkedja. 
  • Ytterligare tre restauranger öppnade i Sverige: Landvetter, Hudiksvall och i Mall of Scandinavia.
  • Vi öppnade en fjärde restaurang i Norge, i Ringsaker, och danskarna fick en till MAX, i Herlev utanför Köpenhamn.
  • Mumintrollen fyllde 70 år, vi firade med populärt gästspel i Maxboxen. Tillsammans med B. Wahlströms delade vi även ut 440 000 barnböcker.
  • Briochebrödet, ”burgarbrödens Rolls Royce”, gjorde entré på menyn.
  • Real Leaders Magazine utsåg Richard Bergfors till en av 100 visionära ledare i världen.
  • MAX och arkitektbyrån Wingårdhs påbörjade ett samarbete för att skapa framtidens burgarrestaurang.
  • Mjölken blev mer lokal för att minska miljöpåverkan och stödja lokala bönderna.
  • Samarbetet med Kronfågel i frysdisken fortsatte med lanseringen av Hot Chicken Wings. 
  • Som första rikstäckande snabbmatskedja i Sverige lanserades vi beställning och betalning direkt i vår mobilapp.
  • Samarbetet med Samhall utökades. Det nya avtalet sträcker sig till 2020.
  • I december avslöjade vi att MAX ställer om menyn till mer vegetariskt.
  • Och så blev vi branschledande på hållbarhet - igen.

2014

  • Bröderna Richard och Christoffer Bergfors utnämns till Norrlands främsta entreprenörer.
  • I Sverige öppnar MAX fyra nya restauranger: Torsplan i Stockholm, Bäckebol i Göteborg, Landvetter och Roslags-Näsby i Täby.
  • MAX och Kronfågel inleder ett samarbete i frysdisken med två olika kycklingburgare och nuggets. Några månader senare tllldelas Delifresh kycklingburgaren utmärkelsen ”Årets MåBra-val 2014”.
  • Joel Kakavand från Göteborg kammar hem segern i Hamburger-SM med sin burgare ”3 x lök”.
  • Elbilstillverkaren Tesla och MAX inleder ett samarbete och bygger de första supercharger-stationerna i Sverige för Teslas bilar.
  • MAX blir för fjärde året i rad branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index.
  • Efter sju års produktutveckling lanserar MAX något som är för bra för att kallas pommes frites: Crispy fries.
  • MAX lanserar ett helt nytt kaffesortiment tillsammans med amerikanska Seattle’s Best Coffee, som ägs av Starbucks.
  • MAX utnämns åter igen till Sveriges grönaste varumärke i kategorin snabbmat i varumärkesbyrån Differs undersökning.

2013

  • H.M Konungen förlänar Sin medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band till MAX Burgers vd Richard Bergfors för värdefulla insatser inom svenskt näringsliv.
  • MAX öppnar upp sin första restaurang i Danmark, i centrala Köpenhamn genom franchisetagare.
  • MAX lanserar nya matiga sallader som snabbt blir en stor succé.
  • Under våren lanseras MAX dressingar: Original, Sourcream & Pepper samt Green & Garlic i butik. Redan under den första månaden säljer produkterna slut.
  • MAX gäster är åter igen de allra nöjdaste enligt en undersökning enligt ISI Wissing.
  • MAX hållbarhetschef Pär Larshans tilldelas Samhalls CSR-pris Visa Vägen som Årets Eldsjäl. Priset delas årligen ut till arbetsgivare och eldsjälar som arbetar för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att ta sig in på arbetsmarknaden.
  • I Sverige öppnar MAX tre nya restauranger: Arlanda terminal 5 (den tredje Maxrestaurangen på flygplatsen), Slagsta i Stockholm och Uddevalla.
  • Den anrika tidningen US Today listar MAX som en av tio internationella varumärken som borde finnas i USA.
  • Tävlingen MinimizeYou går av stapeln under hösten där Johan Groundstroem (tidigare MinimizeMe) coachar sex deltagare att genom träning och nyckelhålsmärkta hamburgare från MAX gå ned i vikt. Resultatet blir ett rekordresultat och 76 kg minskas totalt).

2012

  • Den 1 januari sänks restaurangmomsen. MAX ger tillbaka hela sänkningen till gästerna genom att sänka priserna på samtliga produkter motsvarande 140 miljoner. En av många positiva effekter är 158 nya heltidstjänster skapade på MAX under 2012.
  • MAX har Sveriges mest nöjda kunder för elfte året i rad enligt Varumärken i Sverige. Undersökningen är gjord av Åke Wissing & Co.
  • MAX öppnar två nya restauranger i Norge; Grønland Basar och Lier.
  • Under 2012 öppnar MAX sju nya restauranger: på Arlanda, i Kalmar, Göteborg Torpavallen, Malmö Emporia, Köping, Värmdö och Infra City.
  • MAX har reducerat 92 ton fett från marknaden vilket redovisas i årets Fettbokslut.
  • Hamburger-SM anordnas för sjätte gången. Frida Pettersson vinner med Grand de Garlic.
  • MAX vinner SVT Plus stora smaktest.
  • MAX vd Richard Bergfors tar emot utmärkelsen Årets Vd, kategori Stora Företag.
  • MAX prisas för sina arbetsgivaregenskaper och tilldelas St Julianpriset av Stockholms Stad.
  • MAX Hållbarhetschef Pär Larshans utses till Årets Intraprenör av företaget Talentia och är en av två svenskar som rankas på den globala listan - 100 Top Thought Leaders.
  • MAX utsedd till Sveriges godaste burgare igen, denna gång via en undersökning i Svenska Dagbladet.

2011

  • MAX har Sveriges mest nöjda kunder för tionde året i rad. Undersökningen är gjord av ISI Wissing.
  • MAX första restaurang utanför Sveriges gränser öppnas på Karl Johans gate/Egertorget, Oslo den 12 maj.
  • Under 2011 öppnade MAX åtta nya restauranger: i Malmö, Falun, Västerås, Falkenberg, Mjölby, Ljungby, Alingsås och Sthlm Länna.
  • Under 2011 reducerade MAX 92 ton fett från sitt sortiment.
  • MAX vd, Richard Bergfors, tilldelades det prestigefulla Corporate Social Responsibility Award for Leadership. Han prisas för sitt starka ledarskap inom miljöområdet. Priset delades ut av Young Presidents' Organization, YPO, i samband med det globala nätverkets årliga ledarskapskonferens i Denver, USA.
  • MAX rankas av New York-baserade tidningen Fast Company bland de mest innovativa företagen i världen inom matindustrin. MAX tar en topp-tio-placering, bland annat för som första restaurangkedja i världen CO2-märkta sin meny.
  • MAX tilldelas Arlas Guldsko, matbranschens Guldbagge, för bästa miljöarbete. MAX får priset eftersom man målmedvetet arbetar med att ständigt sänka företagets påverkan på miljön.
  • För femte året i rad anordnades Hamburger-SM. Årets tema var Lyx, och vinnaren blev Krister Gunnar för sin burgare Hot North, med västerbottenost och MAX originaldressing som smaksatts med lingon och chipotle.
  • För andra året i rad rankas MAX som det mest miljövänliga alternativet i branschen i undersökningen Sveriges grönaste varumärke, framtagen av varumärkesbyrån Differ och undersökningsföretaget YouGov.
  • Efter sex veckor gick de sex deltagarna i MinimizeYou 2011 ner totalt 66 kg. Ewa Stenudd korades som vinnare med motiveringen ”Ewa har under hela MinimizeYou visat en enorm vilja, drivkraft och glädje”.
  • I februari lanseras kampanjburgaren Grand Deluxe - Umami som blir starten för MAX nya premiumkoncept med burgare gjorda av 160 gram saftigt svenskt nötkött.

2010

  • MAX har Sveriges mest nöjda kunder för nionde året i rad. Undersökningen är gjord av ISI Wissing.
  • MAX deltog under Almedalsveckan i Visby. Förutom att grilla politiker kring miljö- och klimatfrågor bjöds på klimatsmarta burgare till allas förtjusning.
  • MAX tar ytterligare ett steg i sin miljö- och klimatsatsning och lanserar en ny miljöklassad restaurang. Även laddstolpar för miljöbilar introduceras på de flesta restaurangerna.
  • Åtta MAX-restauranger öppnas: i Norrköping, Eskilstuna, Kalmar, Arninge, Jönköping, Luleå (Midgårdsvägen), Stockholm Bromma och Enköping.
  • Oslo, Norge utses som första stad för etablering utanför Sveriges gränser.
  • För att förhöja smaken på maten börjar vi använda havssalt på våra restauranger.
  • MAX går med i Naturskyddsföreningens kampanj ”Gröna gaffeln” som har till mål att allt fler ska välja att äta vegetariskt en dag i veckan.
  • Mickael Warberg vinner Hamburger- SM med sin burgare Kiss (Keep it simple stupid).
  • Äppelklyftor lanseras på menyn istället för fruktsallad.
  • MAX miljö- och klimatarbete uppmärksammas i Kanadensisk radio show, The food show och modemagasinet Clin Dóeil.
  • Fettet i maten minskas med 152 ton.

2009

  • Curt Bergfors grundar stiftelsen Rättvis Fördelning för att säkerställa att 7-10 % av MAX årliga nettovinst går till projekt för behövande människor runtom i världen. 
  • MAX vinner Miljöaktuellts test mot McDonald’s och Burger King.
  • MAX vd Richard Bergfors vinner Veckans Affärers utmärkelse "Årets Gröna Kapitalist".
  • Statsminister Fredrik Reinfeldt tar emot MAX första klimatbokslut.
  • MAX GI-bröd lanseras i butik under namnet Magic GI.
  • MAX öppnar fyra restauranger: i Nordby, Nyköping, Ullevi och Kista.
  • I årets Hamburger-SM som anordnas av MAX vinner Andreas Lännerberg med en TexMexburgare.
  • MAX äldsta restaurang, Midgårdsvägen i Luleå, brinner ner till grunden. Beslut tas att bygga en ny, större restaurang.
  • MAX slutar sälja multinationella fruktbjässen Doles fruktsallad efter att Dole stämt dokumentärfilmaren Fredrik Gertten.
  • MAX tilldelas Lions Livskvalitetspris vid ceremoni i Umeå med motiveringen att MAX lägger ner stort arbete för att erbjuda en meningsfull tillvaro åt personer med funktionsnedsättningar.
  • MAX lanserar iphone-applikationen MAX Locator.
  • MAX vinner Samhalls Visa Vägen-pris.
  • Bantar-Johan från MinimizeMe utmanar fem svenskar att delta i utmaningen MinimizeYou. Mats Helgesson vinner tävlingen och lyckas gå ner 19 kg på sex veckor med hjälp av en diet bestående av Delifresh-burgare från MAX.
  • Falafelburgare lanseras på samtliga restauranger.
  • Intresset för MAX miljösatsningar sprider sig runtom i världen:
    - The New York Times intervjuar MAX vd, Richard Bergfors, i artikelserien "By Degrees".
    - BBC World uppmärksammar MAX satsning på klimatmärkning och klimatkompensation i en dokumentär.
    - BBC World News åker till Sverige för att intervjua MAX Hållbarhetschef, Pär Larshans, för ett inslag klimat.
    - MAX tilldelas det globala miljöpriset, Green Awards 2009. Max var nominerade tillsammans med fyra andra företag från övriga världen. Vinnarna utsågs vid en stor gala i London.
    - Sir Paul McCartney använder MAX som ett gott exempel vid sitt föredrag om klimatförändringar vid Europaparlamentet, 3 dec.
    - MAX deltar i den kanadensiska radioshowen "The Food Show".

2008

  • MAX har de mest nöjda kunderna - för sjunde året i rad! Undersökningen är utförd av ISI Wissing.
  • Hamburgerbrödet Frisco introduceras i dagligvaruhandeln.
  • I årets Hamburger-SM som anordnas av MAX vinner Mattias Palhammar med en salamiburgare.
  • MAX blir historiska och vinner det första PR-guldägget i den välrenommerade reklamtävlingen Guldägget.
  • MAX öppnar nio nya restauranger: i Lund, Västerås, Uppsala, Haparanda, Sundsvall, Skövde, Östersund, Karlskoga och Malmö.
  • MAX inleder ett omfattande miljöarbete tillsammans med organisationen Det Naturliga Steget. Miljövisionen är att bli klimatneutrala. Följande görs:
    - Våra produkter koldioxidmärks och märkningen visas på menytavlorna
    - MAX kompenserar till 100 procent för vårt totala utsläpp, inklusive våra leverantörers, genom trädplantering i Afrika.
    - MAX inför 100 procent vind-el på samtliga restauranger.
  • För första gången passerar MAX en miljard i årsomsättning. Den exakta siffran blev 1050 MKR.

2007

  • MAX har de mest nöjda kunderna - för sjätte året i rad visar en undersökning från ISI Wissing.
  • MAX öppnade åtta nya restauranger under 2007: Nyköping, Ystad, Värnamo, Halmstad, Trollhättan, Karlstad Bergvik, Karlstad Våxnäs och Arlanda.
  • Restaurangen på Arlanda är MAX första franchiserestaurang och är ett samarbete med det internationella företaget HMSHost som bedriver restaurangverksamhet på flygplatser runt om i världen.
  • Förutom nya restauranger investerades det stort i om- och utbyggnader av befintliga restauranger i Örebro, Solna, Jönköping, Åre och Bollnäs.
  • MAX utvecklade sin hälsosamma linje ytterligare under 2007 och lanserade i februari Sveriges första GI-burgare med GI-bröd i samarbete med GI Viktkoll. GI-burgaren innehåller bland annat linfrön, havregryn och solrosfrön vilket ger ett långsamt blodsockersvar och en längre mättnadskänsla.
  • Det populära Friscobrödet lanseras som standard i sortimentet.
  • Under 2007 bytte MAX ut sin frityrolja. Genom att öka andelen raps- och solrosolja reducerades andelen palmolja med 88 procent till endast 6 procent. Den nya oljan har en bättre sammansättning ur hälsosynpunkt och andelen mättat fett är halverad till 9 procent. MAX var först ut med att ta bort alla tillsatta transfetter år 2005.
  • MAX lanserar en ny förpackningsdesign och nytt reklamkoncept under året.
  • Under året fick MAX ett annorlunda telefonsamtal från en kille vid namn Johan Groundstroem. Han berättade att han ville gå ned i vikt med MAX burgare, vilket vi gärna sponsrade honom med. Och 180 burgare och 90 dagar senare var resultatet mer än överträffat - Johan hade gått ned 30 kg! Tack vare MAX Delifresh!
  • Under året som gick tecknade MAX ett städavtal med Samhall som från och med årsskiftet tar städningen på samtliga restauranger.
  • MAX anställer en chefskock för att utveckla och kvalitetssäkra nya produkter. Dessutom byggs det ett nytt provkök och nya utbildningslokaler för Maxskolan.

2006

  • Den numera årliga undersökningen från SIFO och ISI Wissing visar att MAX har Sveriges mest nöjda kunder för femte året i rad.
  • MAX öppnar nya restauranger: i Uppsala, Partille, Halmstad, Linköping, Kristianstad, Helsingborg, Trollhättan, Växjö och på Vasagatan i Stockholm
  • MAX gäster får möjligheten att välja mörkt fiberrikt bröd till alla burgare.
  • Fettbokslutet visar på en minskning av 160 ton fett under året.
  • I samarbete med SOS Barnbyar börjar MAX uppbyggnaden av en barnby i Senegal. 

2005

  • MAX blir först med att ta fram en lågkolhydrat-burgare, Low Carb-burgare, för alla anhängare till kolhydratdieter som Glykemiskt index och Atkins.
  • Dessutom tar MAX fram Sveriges magraste burgare, Slim, som är lika mager som Keso.
  • MAX öppnar nya restauranger i Hammarby Sjöstad, Borås och Åre.
  • I Luleå öppnar den fjärde restaurangen med det nya konceptet MAX Express.

2004

  • MAX stämmer en falsk MAX-restaurang i Iran som kopierat hela konceptet.
  • I september öppnar MAX en ny restaurang på Hamngatan i Stockholm mittemot vår stora kollega från Amerika. Det blir succé direkt och restaurangen slår nästan alla tidigare försäljningsrekord. Kollegan på andra sidan svarar med att också bjuda på kaffe och halverar priset på sin storsäljande burgare.
  • Under året öppnar även en restaurang på Behrn Arena (föredetta Eyravallen) i Örebro.
  • MAX lanserar tre nya sallader och erbjuder trådlöst Internet på alla restauranger.
  • Restaurangkedjan redovisar sitt fettbokslut igen, resultat är totalt minus 205 ton fett.

2003

  • MAX genomför den största förändringen i sitt sortiment någonsin och lanserar Delifresh, nyckelhålsmärkta måltider och desserter.
  • De andra burgarkedjorna följer efter, fast inte med burgare utan med sallader och wraps.
  • Restaurangen i Örnsköldsvik byggs ut.
  • MAX börjar redovisa hur man arbetar med hälsofrågan i ett fettbokslut. Resultat första året är minus 83 ton fett.

2002

  • Richard och Christoffer Bergfors tar över det operativa ansvaret för familjeföretaget. Curt Bergfors fortsätter som arbetande styrelseordförande. 
  • Dagen efter akrylamidlarmet erbjuder MAX flera nya alternativ till Pommes Frites utan extra kostnad. Bland annat kan man välja mellan potatissallad, pastasallad och liten grönsallad.
  • Under året bygger vi ut restauranger i Hemlingby, Sundsvall, Visby, Södertälje, Luleå och Uppsala
  • Under 2002 intog MAX Skåne genom att öppna restauranger i Hyllinge och Väla utanför Helsingborg och Löddeköpinge utanför Malmö.
  • Chilicheese lanseras på MAX.

2001

  • MAX blir rikstäckande! 8 restauranger öppnas i Bollnäs, Vårby (Stockholm), Västerås, Örebro (rest. nr 2), Jönköping (rest. nr 2), Norrköping, Karlskrona och Lund.

2000

  • MAX öppnar i Borlänge.
  • De två kvarvarande hotellen säljs till Choice hotell - en epok går i graven

1999

  • MAX avvecklar hotellverksamheten och bestämmer sig för att satsa fullt ut på hamburgerverksamheten.
  • MAX öppnar i Södertälje.

1998

  • MAX accelererar sin expansion och öppnar i Solna, Visby, en tredje restaurang i Luleå och tar dessutom över Clockrestaurangerna i Uppsala och Örebro.
  • I september säljer MAX anrika Luleå Stads hotell till Provobis efter 13 år.

1995

  • MAX öppnar i Eskilstuna och Örnsköldsvik.

1994

  • MAX öppnar i Barkarby, Stockholm.
  • MAX öppnar i Linköping.

1993

  • MAX introducerar jättehamburgaren Max Deluxe, 150 gram, med två olika sorters ost och bacon! Ett givet alternativ för den verkligt hungrige!
  • MAX öppnar i Jönköping.

1992

  • MAX introducerar en TexMex meny.
  • MAX hyr ut en hel våning på SAS hotell till högskolestudenter i Luleå. Vilka lyxstudenter!

1991

  • MAX öppnar ny restaurang i Hemlingby i Gävle. Europas första dubbel-drive-in.
  • MAX första kedjan i världen att slå ut McDonald’s. Tar över konkurrentens lokaler i Umeå och Luleå.
  • MAX byter design på förpackningarna ännu en gång.
  • MAX instiftar Ebbastipendiet till minne av den högt skattade medarbetaren Ebba Bergström. Stipendiet går till medarbetare som gjort något utöver det vanliga. Varje år delas det ut 100 000 kronor.

1990

  • MAX öppnar burgarrestaurang i Uppsala.
  • MAX köper SAS-hotellet i Luleå.
  • MAX öppnar burgarrestaurang i Gävle.
  • MAX sätter 50-talsprägel på restaurangernas interiör. Neon, rostfritt och glas ger restaurangerna ett unikt utseende.

1987

  • Maxboxen lanseras för alla små Maxfans.

1986

  • MAX lanserar MAX Supreme och blir först i Sverige med en ost och bacon-burgare.

1985

  • MAX öppnar ännu en burgarrestaurang på Luleås gågata.
  • MAX köper Luleå Stadshotell, ökar omsättningen med 400 procent och avancerar på Best Westerns kvalitetslista från en bottenplats till förstaplatsen!
  • MAX introducerar "Roxy" i Luleå, ett nytt discokoncept med tre barer och två dansgolv - ett av Sveriges största nöjesetablissemang med plats för 3000 personer.
  • MAX instiftar ett idrottsstipendium för idrottande ungdomar från Norrbotten. Prissumman är på hela 25 000 kronor!
  • MAX öppnar sin första burgarrestaurang i Sundsvall.

1984

  • MAX och McDonald’s i namnstrid om ordet Big Max. Tingsrätten dömde till MAX fördel. McDonald’s överklagar och vinner i Hovrätten. En förlikning uppnås mellan MAX och McDonald’s. Idag är Big Max omdöpt till BIG!.

1983

  • MAX öppnar hotell i Luleå med 83 rum och en frukostbuffé som blir rikskänd.

1982

  • MAX gör en ansiktslyftning och förnyar designen på förpackningarna.
  • MAX öppnar Sveriges största solarium med 20 solbäddar, bastu, pool och gym. Frank Andersson invigde!
  • MAX Video i Luleå öppnas, största videobutiken i Sverige med över 600 olika titlar. Öppnas även i Skellefteå.
  • En milstolpe i MAX historia är när man den 25 mars introducerar ett nytt saftigt kött efter eget recept.
  • MAX öppnar restaurang i två plan på Drottninggatan i Stockholm.

1981

  • MAX öppnar burgarrestaurang i Boden.
  • MAX återöppnar ett ombyggt MAX Drugstore med namnet MAX Drugstore & Deli. Detta blir Europas modernaste bensinstation i sitt slag med sju olika avdelningar: blommor, internationellt presscenter, godisland, färskt bröd, delikatess och partyservice, ett frukt- och grönt torg, samt ett unikt koncept med brödleveranser tre gånger om dagen. När MAX börjar renodla sin verksamhet, säljs MAX Drugstore & Deli 1990.

1980

  • MAX introducerar "Steak & Bread", en avlång "baguetteformad" hamburgare med lökringar och Barbecuesås.

1979

  • MAX öppnar Norrbottens första riktiga gourmetrestaurang - Le Bistro Petit Maxim, en helt igenom franskinspirerad restaurang. Restaurangbranschens tidningar var lyriska över "Lilla Maxim" och den höga kvaliteten på maten.

1976

  • MAX första restaurang i Umeå öppnas.

1975

  • MAX öppnar sin andra restaurang i Skellefteå som blir den första friliggande restaurangen.

1973

  • MAX öppnar restaurang i Piteå.
  • MAX Drugstore öppnar.

1971

  • Tredje restaurangen öppnar i Luleå på Midgårdsvägen, och döps till MAX efter ägarens smeknamn.

1970

  • Företaget expanderar med restaurang i Skellefteå.

1968

  • Curt Bergfors, 19 år, öppnar tillsammans med sin sambo Britta en grillkiosk, X-grillen, i Gällivare. Curt Bergfors var arbetande styrelseordförande fram tills hans bortgång 2022.