Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max tar fettfajten, 160 ton bort förra året

Luleå 2007-02-07 00:00 Max tar fettfajten och går i bräschen för magrare snabbmat i branschen. Under 2006 togs 160 ton fett bort från snabbmatsmarknaden, vilket gör året till det magraste året någonsin för Max. De senaste fyra åren har totalt 500 ton tagits bort. Fettprognosen för 2007 ser också lovande ut med flera fettsänkande åtgärder. Max upprättar Fettbokslut för fjärde året i rad.

- Näst smaken så är hälsosammare alternativ det viktigaste för oss. Våra gäster tycker likadant. Att vi överträffar förra årets resultat är stimulerande. Även fettprognosen för nästa år ser bra ut med bland annat ett samarbete med GI Viktkoll, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

Max har under de senaste åren arbetat hårt med alla produkter för att utveckla dem i en hälsosammare riktning. Fettbokslutet är ett sätt att vara hälsoledande och driver på branschen att följa efter.

Hälsoåtgärder under 2006:
- Erbjuda nyckelhålsmärkt, mörkt, fiberrikt bröd till alla måltider
- Lättmjölk i stället för mellanmjölk
- Fler sockerfria dryckesalternativ

Även fettprognosen för 2007 ser lovande ut med flera aktiviteter klara:
- Samarbete med GI Viktkoll och Ola Lauritzson
- Projekt med Livsmedelsverket för att sänka salthalten intensifieras
- Nytt salladssortiment

Max har varit först i Sverige med flera åtgärder:
- Inga transfetter i maten (år 2005)
- Inga genmodifierade produkter (år 2004)
- Nyckelhålsmärkta menyer (Delifresh, år 2003)
- Flest alternativ till pommes frites (t ex bönsallad och minimorötter)
- Low carb-burgare (år 2005)

Läs gärna mer om vårt arbete för att göra maten nyttigare;
Läs undersökningen

Företagskontakt

Richard Bergfors

VD, Max Burgers AB
Växel: +46 (0)920-890 00

Presskontakt

Alexandra William-Olsson

PR-ansvarig
E-post: Visa e-postadress.
Direkt: +46 (0)8-534 888 94
Mobil: +46 (0)70-656 00 69
Växel: +46 (0)8-660 94 85