​Max är branschbäst inom hållbarhet och prisas för rekryteringskampanj

Stockholm 2017-03-31 15:00 (Uppdaterad 2017-03-31 15:39) Den 30 mars tillkännagavs resultatet av varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index där Max har positionen som branschbäst inom hållbarhet. Samma dag tog Max Hamburgare emot priset för ”Bästa kampanj direkt respons 2017” för sin rekryteringskampanj.

Om Sustainable Brand Index:

I den stora varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index, som listar Sveriges mest hållbara varumärken, utsågs Max för sjunde året i rad till branschbäst i restaurang-/snabbmatsbranschen. I undersökningen är de tillfrågade ett riksrepresentativt urval av 11 000 konsumenter som har tyckt till om hur de 286 största varumärkena i Sverige presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Inom samtliga branscher hamnar Max på plats 21 av 286. Den nästbästa i snabbmatsbranschen kom på plats 56 och snittet i snabbmatsbranschen är placering 142 av 286.

– Att våra gäster ser och gillar det vi gör är väldigt peppande. Förra året fyrdubblade vi försäljningen av gröna burgare och det har under året minskat vår klimatpåverkan rejält, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger.

Om IAB Sweden Mixx Awards:

– Det är jättekul att vinna bästa kampanj och få ett erkännande för vårt arbete, men allra stoltast är jag att det är våra egna medarbetare som medverkar i rekryteringsfilmerna. De gör en fantastisk insats. Kampanjen speglar vår vardag och våra värderingar och det är kul att det uppmärksammas, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef för Max Hamburgerrestauranger.

Juryn för IAB Sweden Mixx Awards motiverade vinsten för bästa kampanj direkt respons: ”Att vara tidsenlig och human lönar sig. I en föränderlig värld där vi dagligen brottas med fördomar, oroliga vindar och falska nyheter så är det viktigt att vara juste! Årets vinnare har visat att det går att kombinera sunda värderingar med fantastiska resultat. Så förutom att kampanjmålen överträffades med 100 %, bidrog årets vinnare till att göra världen lite vänligare. Om fler företag gjorde samma sak så är vi övertygade om att vi går emot en ljusare framtid!”

Priset togs emot tillsammans med Starcom, den mediebyrå som Max arbetar med. PR- och kommunikationsbyrån JMWGolin har var med i samarbetet kring idé och framtagning av kampanjen.