Max Hamburgerrestauranger i tillväxttoppen

Max Hamburgerrestauranger i tillväxttoppen

Luleå 2006-08-17 00:00 - enligt branschtidningen Restaurang & Storhushåll. Idag presenterar Restaurang & Storhushåll en sammanställning över branschens utveckling under 2005. Fjolåret blev ett lönsamt år för restauranger och hotell i Sverige, där Max Hamburgerrestauranger sticker ut med en tillväxtökning på 17 procent. Försäljningen uppgick till 566 miljoner - något som placerar Max på en 12:e plats av branschens 100 största företag!

Max satsning på att servera de godaste hamburgarna gjorda på svenskt nötkött och att erbjuda fler hälsosammare måltider - allt med de bästa råvarorna - visar sig ge god utdelning. Resultatet för år 2005 blev 65 miljoner kronor, en ökning med 25 miljoner kronor från föregående år.

- Resultatet är inte förvånande för oss. Vi lyssnar på våra gäster och serverar alltid svenskt nötkött och kyckling samt erbjuder många hälsosamma måltider - något som visar sig i omsättning och resultat. Att Max vinner smaktest efter smaktest är kanske ändå det bästa betyget av alla, säger Richard Bergfors, vd för Max hamburgerrestauranger.

Tillväxten i företaget under första halvåret 2006 visar på dryga 15 procent - något som skulle kunna få Max att gå om Burger King till nästa års sammanställning. Mc Donalds har enligt Restaurang & Storhushåll inte velat lämna några uppgifter till sammanställningen.

- Max ökar kraftigt i en bransch som ofta ifrågasätts och som fått acceptera en tillbakagång de senaste åren - något som vi på Max dock inte känt av. Framgångsreceptet tror jag ligger i vår satsning på god service, svenskt nötkött och kyckling och hälsosamma måltider i kombination med en kraftig och väl genomtänkt expansion, tillägger Richard Bergfors.

Max Hamburgerrestaurangers satsning på att expandera i framför allt södra och västra Sverige fortsätter. I höst öppnar Max i bland annat Växjö och Trollhättan - och dagens 47 restauranger ska inom tre år bli 80 stycken.