Jakob vann Hamburger-SM

Jakob vann Hamburger-SM

Luleå 2007-06-27 00:00 Jakob Hellström från Södermalm, Stockholm, vann Hamburger-SM med en lyxburgare bestående av bland annat sparris, pepparrot och gruyére-ost. Fem finalister tävlade inför en namnkunnig jury.

- Smaken gav utslaget. Gruyére-osten fungerade mycket bra med pepparroten och sparrisen gav ett krispigt intryck, säger Richard Bergfors, jurymedlem och VD på Max hamburgerrestauranger.

- Det känns overkligt, jag trodde aldrig att jag skulle komma så här långt. Receptet blev till när jag var pappaledig och skulle laga middag till min dotter Jolin, säger en lycklig vinnare. Jakob arbetar som bartender i Stockholm, men har haft tid att experimentera mycket med mat under pappaledigheten.

Jakob vinner en resa för två personer till NY och får äta på legendariska Peter Luger Steak House, som gång på gång utses till New Yorks bästa. Vinnarburgaren prövas även för att kunna tas in i Max ordinarie sortiment eller som ett kampanjerbjudande.
- Hamburger-SM visar att många svenskar älskar hamburgare, precis som vi. Tävlingen har givit oss flera bra uppslag till framtida hamburgare, säger Richard Bergfors.

Jakob Hellströms Jolinare (döpt efter dottern Jolin)
Ingredienser: Svensk nötfärs, sparris, gruyére, creme fraiche och pepparrot samt ett mörkt fiberrikt hamburgerbröd.

Gör så här: Stek biffen på relativt hög värme. Vänd, peppra och täck med gruyére-ost. Håll varm i ugnen medan du fräser tunna sparris i lite brynt smör, salta. Lägg burgaren på bottenbrödet, rada upp sparrisarna heta ovanpå så de fastnar i osten. Lägg på en stor klick pepparrots-creme (creme fraiche med riven pepparrot). Avsluta med toppbrödet.

Juryn
* Ola Lauritzson från GI Viktkoll
* Per Morberg, skådespelare och TV4:s kock i matprogrammet "Vad blir det för mat?"
* Roger Nordin, journalist och programledare på Rix Morgon Zoo
* Richard och Christoffer Bergfors är bröderna bakom Max egna hamburgare