MAX öppnar i Strömstad - Norge på menyn

Luleå 2008-09-04 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) MAX Hamburgerrestauranger är den snabbmatskedja som expanderar snabbast i Sverige.
Nästa sommar öppnas en restaurang i Nordby Shoppingcenter, strax utanför Strömstad. Närheten till hamburgergästerna i Norge blev en avgörande faktor vid placeringen.
- Vi räknar med att omkring 80 till 90 procent av våra gäster kommer att vara norrmän, även om naturligtvis de svenska hamburgerälskarna är lika viktiga, säger Richard Bergfors, VD för MAX Hamburgerrestauranger.
Etableringen i Nordby Shoppingcenter innebär minst 30 nya arbetstillfällen för Strömstads kommun. Men närheten till Norge innebär också att MAX får en möjlighet att testa sitt koncept på norska snabbmatskunder.

- Vi på MAX känner av en stor efterfrågan från Norge och etableringen i Strömstad kan ses som ytterligare ett steg i vår norska satsning, säger Bergfors.

- Förutom den goda smaken på vår mat tror jag att allt fler kunder upptäcker den stora valfriheten som finns i våra menyer. Det ska vara både hälsosamt och miljömedvetet att äta på MAX. Nu kommer även våra kunder utanför Sverige kunna ta del av vår nya miljöstrategi som går ut på att vi kompenserar restaurangernas totala koldioxidutsläpp genom ett trädplanteringsprojekt i Afrika.

Nordby Shoppingcenter är en mycket populär och expanderande handelsplats i Strömstad. Många butiker ligger i startgroparna, bland annat Elgiganten, Claes Ohlson och Hemtex.

2007 blev ett rekordår för MAX med 26 procents försäljningsökning och med åtta nyöppnade restauranger.