Klimatpositiv en av 2019 World Changing Ideas

Luleå 2019-04-09 10:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Fast Company tillkännagav den 8 april vinnare och finalister i ”2019 World Changing Ideas Awards”. Utmärkelsen är till för att hylla satsningar som innebär ett skifte till en mer hållbar och rättvisare framtid. MAX klimatpositiva meny utsågs till finalist i kategorin ”General Excellence”.


- I februari utsåg Fast Company oss till ett att världens mest innovativa företag för vår klimatpositiva satsning. Att Fast Company nu även anser att klimatpositiv har potential att förändra världen känns oerhört stort, säger Richard Bergfors, koncernchef och VD på MAX Burgers. 

World Changing Ideas är ett av Fast Companys stora årliga initiativ och är inriktat på att lyfta fram produkter och koncept som gör världen bättre. Bland över 2000 bidrag har en jury utsett vilka världsförändrande idéer som blir vinnare, finalister och som får hedersomnämnanden. Juryn tar fasta på potentialen till genomförbarhet och effekt. 

Fast Companys mål är främja uppfinningsrikedom och innovation och vill därför uppmärksamma idéer som bedöms ha en stor potential. Fast Company hoppas därmed bidra till att idéerna sprids för att inspirera fler människor att börja arbeta för att lösa de problem som påverkar hela världen.

- Det är bråttom att agera och göra allt vi kan för att lösa klimatfrågan. Vi har alltid sagt att det viktigaste vi kan göra är att inspirera andra företag att göra mer. Jag är väldigt stolt att Fast Company framhåller klimatpositiv som initiativ och inspirationskälla för andra företag, säger Richard Bergfors.

År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan den 14 juni 2018 är MAX som första matföretag i världen klimatpositivt, vilket innebär att man binder mer klimatgaser genom trädplantering än hela värdekedjan släpper ut. Träden suger ned motsvarande 110 procent av utsläppen.