Unga vill att fler företag ska bli klimatpositiva

Stockholm 2019-10-28 12:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31) I veckan presenterade Jung och Ungdomsbarometern undersökningen Framtidens hållbara varumärke där MAX kammar hem första plats i kategorin café- och restaurangkedjor. När respondenterna får frågan vad de tycker företag ska ha för typ av hållbarhetsarbete så svarar över en femtedel att de tycker företag ”ska bli klimatpositiva genom klimatkompensation”.

MAX tar hem första plats inom kategorin café- och restaurangkedjor i undersökningen som har över 2500 respondenter fördelat på män (52 %) och kvinnor (48 %) mellan 18-35 år i Sverige. Dessutom visar undersökningen att över en femtedel av respondenterna svarar ”att bli klimatpositiva genom klimatkompensation” på frågan ”vad tycker du är viktigast att företag/varumärken arbetar för?”.

- Det känns som ett otroligt framsteg för oss som företag men också för klimatfrågan, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers. Vi har sedan juni 2018 varit klimatpositiva och innan dess klimatkompenserat i tio år. Företags affärsmodeller måste genomsyras av hållbarhet. Det finns ingen annan väg fram.

På sidan clipop.org samlas varumärken som idag följer samma praxis och definition för klimatpositiv. Där kan man hitta bland annat MAX och GodEl.

- I dagsläget finns ingen standard för klimatpositiv, berättar Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på MAX. På MAX binder vi mer koldioxid från atmosfären än vad hela värdekedjan släpper ut och minskar klimatavtrycket i linje med 1,5 gradersmålet. Om vi kan inspirera fler företag att följa de här riktlinjerna så kan vi förhoppningsvis byta ut klimatångest mot klimathopp.

Mest hållbara företag/varumärken enligt unga – sorterat enligt kategori/bransch:
Transport (tåg, flyg, buss, osv): SJ
Livsmedelsbranschen: Ica