MAX utses till Sveriges grönaste varumärke – för trettonde året i rad

2023-02-17 14:21 (Uppdaterad 2023-02-17 14:30)

Årligen utser konsultföretaget Differ Sveriges Grönaste Varumärke bland landets företag och för trettonde året i rad kammar MAX hem titeln i kategorin ”Snabbmat”. Utmärkelsen baseras på resultatet från en undersökning gjord av Differ med ett riksrepresentativt urval av svenska folket.

Hållbarhet och smak är alltid i fokus för MAX som anses vara Sveriges Grönaste Varumärke inom sin kategori.

- Under 2022 tog vi ett stort steg framåt för att komma närmre vårt mål om att varannan såld måltid ska vara utan rött kött. I Sverige ökade vi från 41 till 45 % icke rött kött. Det betyder att vi fortsätter att minska hela värdekedjans klimatavtryck i en bra takt tillsammans med våra gäster. Kul att vinna folkets röst i kategorin snabbmat för trettonde året i rad. Det gör det ju både lättare och roligare att fortsätta framåt, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.

MAX hållbarhetsarbete genomsyrar hela verksamheten och utvecklas ständigt. Under 2022 lanserade MAX en av sina största satsningar någonsin med Grand Chicken menyn som tog den icke-röda försäljningen till nya nivåer. Dessutom har MAX under året bytt ut halloumi till svensk Grilloumi® vilket har en 50 procent lägre klimatpåverkan än den importerade osten.

Men arbetet med hållbarhet tas också i uttryck i andra former än smakinnovation, MAX jobbar med social hållbarhet på flera sätt. Nio procent av MAX ägs av stiftelsen Rättvis Fördelning vars ändamål är att fördela resurser till behövande i främst utvecklingsländer. Mellan 7-10 procent av MAX nettovinst avsätts till stiftelsens arbete.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt pension. På listan över samtliga 152 undersökta varumärken hamnar MAX på plats 72 och närmaste burgarkedja är Sibylla – på plats 135.