MAX utnämns till Sveriges Grönaste Varumärke – för tolfte året i rad

2022-02-17 15:18 (Uppdaterad 2022-02-17 16:00)

Årligen utser konsultföretaget Differ Sveriges Grönaste Varumärke bland landets företag och för tolfte året i rad kammar MAX hem titeln i kategorin ”Snabbmat”. Utmärkelsen baseras på resultatet från en undersökning gjord av Differ med ett riksrepresentativt urval av svenska folket.

Hållbarhet och smak är alltid i fokus för burgarkedjan MAX som anses som Sveriges Grönaste Varumärke inom sin kategori. Under 2021 kunde MAX stoltsera med 3,5 miljoner träd planterade sedan 2008, dessutom fortsatt minskade utsläpp per omsatt krona, med en förhoppning om en fortsatt minskning.

- Det har varit ett extraordinärt år på flera sätt, men genom att fortsätta fokusera på smak och innovation kan vi fortsätta vara bäst i vår kategori, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på MAX. Vårt främsta verktyg för att maxa vår hållbarhetsresa är vår gröna meny. För oss betyder det här oerhört mycket eftersom mätningen visar vad svenska folket faktiskt tycker.

MAX hållbarhetsarbete genomsyrar hela verksamheten och utvecklas ständigt. Som gäst kan du beställa hela menyn i grön tappning genom MAX egenutvecklade växtbaserade burgare Plant Beef. Under 2021 lanserades även MAX nya hållbarhetshus som enligt prognos ska minska restaurangernas utsläpp med 31 procent.

Men arbetet med hållbarhet tas också i uttryck i andra former än smakinnovation, MAX jobbar med social hållbarhet på flera sätt. Nio procent av MAX ägs av stiftelsen Rättvis Fördelning vars ändamål är att fördela resurser till behövande i främst utvecklingsländer. Mellan 7-10 procent av MAX nettovinst avsätts till stiftelsens arbete.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15–75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat, transport, drivmedel, hem & inredning, matproducenter samt industri. På listan över samtliga 148 undersökta varumärken hamnar MAX på plats 58 och närmaste burgarkedja är McDonalds – på plats 138.