MAX utnämns till Sveriges Grönaste Varumärke – för elfte året i rad

Stockholm 2021-02-19 10:00 (Uppdaterad 2021-02-19 10:23)

Årligen utser konsultföretaget Differ Sveriges Grönaste Varumärke bland landets företag och för elfte året i rad kammar MAX hem titeln i kategorin ”Snabbmat”. Utmärkelsen baseras på resultatet från en undersökning gjord av Differ med ett riksrepresentativt urval av svenska folket.

MAX hållbarhetsarbete genomsyrar hela verksamheten och utvecklas ständigt. Under 2020 har burgarkedjan sett till att hundra procent av måltiderna på menyn går att få i grön tappning med låg klimatpåverkan. Under året vann MAX också pris för arbetet med det egenutvecklade alternativet till kött; Delifresh Plant Beef. Ett bevis för att god smak och hög kvalitet kan gå hand i hand med arbetet med klimat och miljö.

- För att lyckas nå våra klimatmål, måste våra gröna alternativ vara minst lika goda som de vi baserar på svenskt kött. Och vi ser tydligt att vi landat rätt i den satsningen; sedan vi lanserade vår gröna meny har vi ökat försäljningen av gröna alternativ med 1100 procent och det känns fantastiskt att våra gäster uppskattar dem, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX.

Men arbetet med hållbarhet tas också i uttryck i andra former än smakinnovation, MAX jobbar med social hållbarhet och under 2020 har man förlängt samarbetet med Samhall. Det betyder bland annat att MAX tillsammans med Samhall tagit fram en gemensam strategi för hur fler av Samhalls medarbetare kan få anställning hos MAX.

- Genom samarbetet med Samhall kan vi ta vara på människors möjligheter och hitta nya lösningar i en miljö som välkomnar alla. Det sporrar oss till att ständigt bli bättre och utvecklas och vill vi fortsätta jobba för att bli ett globalt föredöme inom hälsa, rättvisa och miljö, avslutar Kaj Török.

På listan över samtliga 145 undersökta varumärken hamnar MAX på plats 33 och närmaste burgarkedja är McDonalds – på plats 108. Hela rapporten om Sveriges Grönaste Varumärke finns att läsa här: https://www.differ.se/sveriges-gronaste-varumarke-2020/