Max hamburgare nyhet på Liseberg 2017

Luleå 2016-05-03 09:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Inför säsongen 2017 byter Liseberg samarbetspartner på parkens hamburgerrestauranger. Ny partner är svenska Max – ett varumärke som har mycket gemensamt med Lisebergs eget.

Service, hållbarhetstänk och nöjda kunder kännetecknar såväl Liseberg som Max hamburgare. Därför var det kanske inte så konstigt att valet föll just på Max, när Liseberg skulle teckna nytt avtal för sina hamburgerrestauranger. Efter 16 år med Burger King i parken får nu Lisebergsgästerna en ny meny att välja från.

Max, vars utbud kännetecknas av såväl klassiska burgare som vegetariska och nyttiga alternativ, kommer att finnas på tre platser inne i nöjesparken från och med 2017.

– Det känns otroligt roligt att få samarbeta med just Max. Deras kvalitet, gedigna hållbarhetsarbete, syn på service och fokus på hälsosamma alternativ ligger helt i linje med Lisebergs övergripande arbete. Jag har svårt att se två varumärken som matchar varandra bättre, säger Thomas Sjöstrand, vice vd på Liseberg.

Från Max sida är man också mycket nöjda:

– Vi är givetvis stolta över att Liseberg har valt Max. Det finns många likheter mellan oss, bland annat hur vi arbetar för en mer hållbar värld. Det gäller klimat- och miljöarbetet men också det sociala engagemanget. Det känns otroligt kul att kunna erbjuda nöjesparkens besökare Sveriges godaste hamburgare nästa år, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.

Maxrestaurangerna öppnar i samband med Lisebergs vårpremiär i april 2017.

För mer information, kontakta:
Thomas Sjöstrand, vice vd Liseberg, 031-733 02 60, thomas.sjostrand@liseberg.se
Katarina Kolb, PR- och pressansvarig Liseberg, 031-733 01 41, katarina.kolb@liseberg.se
Fredrika Fredmark, PR-ansvarig Max 0708-53 07 58, fredrika.fredmark@max.se

Fakta Max hamburgare
Startades:
1968 i Gällivare av Curt Bergfors och hans sambo Britta
Ägare: Ägs och drivs av familjen Bergfors
Säte: Huvudkontor i Luleå, 103 restauranger i Sverige och några i andra länder: Norge, Danmark, Dubai och Abu Dhabi.
Gäster/år: 40 miljoner
Antal anställda: Cirka 4 000
Årlig omsättning: 2,2 MDKR (2014)

Övrigt:
Max har 14 år i rad haft Sveriges mest nöjda kunder bland de rikstäckande hamburgerrestaurangerna, enligt "Varumärken i Sverige".  Max är också den restaurangkedja som ger bäst service 2016, enligt den årliga mätningen ServiceScore.

Sex år i rad har Max utsetts till det mest hållbara varumärket i restaurangbranschen i Sustainable Brand Index.  I år fick även Max satsning på vegoburgare pris som ”Årets insats”.

Max utsåg nyligen till Sveriges bästa restaurangkedja i tävlingen Sveriges Bästa Företag. Utmärkelsen bygger på en undersökning där över 10 000 svenskar har betygsatt olika företag.

Max använder bara svenskt kött och kyckling. Man var först i världen 2008 med att klimatmärka menyn och man klimatkompenserar hela verksamheten.

På Mobilgalan i år utsågs Max till "Mobilized Company of the Year". Man vann i tuff konkurrens med Länsförsäkringar Bank och just Liseberg.

Fakta Liseberg
Säte:
Göteborg
Startades: 1923 i samband med jubileumsutställningen i Göteborg
Gäster/år: 3,1 miljoner
Antal anställda: ca 400 årsanställda och 2300 säsongsanställda
Årlig omsättning: 1,139 miljarder (2015)
Resultat: 122 miljoner kronor (2015)

Övrigt:
Liseberg arbetar aktivt med resurshållning. 100 % av all elförbrukning kommer från förnyelsebara energikällor som vind och vatten och allt matavfall sorteras och används till framställning av biogas. Och för varje träd som tas bort i nöjesparken planteras två nya.

Liseberg har högst Brand Equity Index - ett mått som utgörs av kriterierna kännedom, prestanda, omdöme, differentiering, samhällsansvar, anseende, relevans & resonans och kärnvärden - i en jämförande studie av de 20 största nöjesparkerna i Norden.

Liseberg har det högsta Nöjd Kund-indexet av alla svenska nöjesattraktioner i Swedish Brand Award.

För tionde året i rad har Liseberg tilldelats Stora barnsemesterpriset för Bästa nöjespark i Norden, en utmärkelse som röstas fram av svenska barnfamiljer på barnsemester.se.

Liseberg utsågs till Sveriges elfte bästa arbetsplats i kategorin stora organisationer på Great Place to Works stora gala i mars 2016.