Max Green-familj är här – Fem nya, goda och klimatsmarta vegorätter

Luleå 2016-01-18 13:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31) Max femdubblar utbudet av gröna alternativ på menyn och leder utvecklingen i snabbmatsbranschen. Den 21 januari har Green-familjen premiär på samtliga Maxrestauranger i Sverige, Norge och Danmark. En av de nya burgarna är helt vegansk.

– Mat är en av vår tids stora klimatutmaningar, därför känns det viktigt att kunna erbjuda fler goda klimatsmarta alternativ. Vi har arbetat hårt för att ta fram de nya vegoburgarna och provat oss igenom hundratals produkter. Vi vill vara säkra på att leva upp till löftet om Sveriges godaste burgare, oavsett om de innehåller rött, vitt eller grönt kött. Och jag är otroligt stolt över resultatet, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.

Detta blir den största lanseringen i Max historia, sett till antal nya produkter. Målet för den svenska hamburgerkedjan är att var femte burgare som säljs ska vara något annat än rött kött år 2020.

– Max är ett familjeföretag med målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett hållbart företag och ett föredöme i branschen. Därför serverar vi bara svenskt kött och vi har klimatmärkt menyn och klimatkompenserat fullt ut sedan 2008. Med den här lanseringen tar vi nästa steg i hållbarhetsarbetet, säger Christoffer Bergfors.

Max Green-familj kommer innehålla sex gröna rätter, varav en vegan och fem lakto ovo-vegetariska*.

BBQ Sandwich (vegansk): BBQ Pulled Oumph!, Friscobröd, rödlök, isbergssallad, jalapeños och vegansk majonnäs.

Halloumiburgare (lakto ovo): Friterad Halloumi, Briochebröd, jalapeñosalsa, rödlök, tomat, isbergssallad, majonnäs.

Crispy Mexican-burgare (lakto ovo): Bönburgare, Briochebröd, Spicy Originaldressing, Pepper jackost, rödlök, gurka, isbergssallad.

Halloumisallad (lakto ovo): Max salladsbas med matvete, isbergssallad, lollo rosso-sallad, ruccola, äpple, tranbär, spenat, broccoli, morot, grillad paprika, grillad tomat samt halloumi ovanpå. "Skakas" i valfri dressing.

Green Maxbox (lakto ovo): ”Lilla grön” som endast säljs i barnens måltid Maxboxen. Greenburgare, litet hamburgerbröd, isbergssallad, originaldressing, valfritt tillbehör, liten dryck och leksak.

Kvar på menyn är den populära klassikern Greenburgaren (lakto-ovo), en burgare gjord på grönsaker och rotfrukter.

*Det vill säga, de innehåller ägg och mejeriprodukter.

Läs mer om rätterna som ingår i Green-familjen här.

Högupplösta bilder hittar du här.

Den nya menyn lanseras torsdag 21 januari på samtliga Max 109 restauranger i Sverige, Norge och Danmark.

Alla gröna burgarmål kostar 70 kronor. Salladen kostar 69 kronor. Maxboxen till barn kostar 33 kronor. Lokala prisavvikelser kan förekomma.

Max har fyra år på rad blivit branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index. Max har också sex gånger valts till Sveriges grönaste varumärke i kategorin snabbmat av varumärkesbyrån Differ.