MAX först i Europa med ny klimatmärkning på menyn

2021-10-14 10:00 (Uppdaterad 2021-10-14 10:00)

MAX var första restaurangen i världen med att klimatmärka sin meny år 2008. Idag blir de första företaget utanför USA att anta klimatmärkningen ”Cool Food Meals” som ska göra det lättare för gästerna att välja måltider med låg klimatpåverkan.

”Cool Food Meals” är en certifierad tredjepartsmärkning från World Resources Institute (WRI) som syftar till att minska matens klimatpåverkan. Eftersom MAX har klimatmärkt sin meny sedan länge  tyckte Kaj Török, hållbarhetschef på MAX, att det var ett naturligt steg i hållbarhetsresan:

- Vi har väntat i tretton år på en trovärdig tredjepartsgranskad klimatmärkning och äntligen är den här, säger han. Cool Food Meals har chansen att bli den globala standard som vi efterfrågat så länge. Vi på MAX är glada och stolta över att vara de första i Europa att anta märkningen.

För att kunna godkänna en måltid beräknar WRI både måltidens klimatavtryck och dess näringsmässiga kvalitet. Om måltiden faller under tröskelvärdet 0,9 kg CO2e per portion för utsläppen i jordbruksledet så är den kompatibel med WRI:s klimatkrav. WRI räknar dessutom på hur landanvändningen i produktionen påverkar klimatet vilket också påverkar om måltiden kan godkännas (så kallad Carbon Opportunity Cost). WRI bedömer att måltider som godkänns för märkningen är enligt WRI i linje med de utsläppsminskningar som krävs fram till 2030 för att hjälpa till att nå Parisavtalet.

För att få använda märkningen måste måltiden dessutom få betyg A, B eller C på näringsvärdesskalan Nutri-Score. Betyg D eller E godkänns ej.

- Vi är väldigt glada över att MAX blir först i Europa med klimatmärkningen Cool Food Meals. Detta innebär en enorm utökning både vad det gäller antalet certifierade måltider och antalet matgäster som nu får chansen att omsätta sina klimatambitioner när de äter ute, säger Edwina Hughes, Head of Cool Food på World Resources Institute.

Märkningen planeras rulla ut på MAX drygt 170 restauranger under början av 2022. I dagsläget är det okänt exakt hur många av MAX måltider som till slut kommer att klara gränsen för Cool Food Meal men det står redan klart att inga traditionella hamburgare av rött kött kommer att klara gränsen.  Frågan är bara hur många av de övriga måltiderna som kommer att klara av kraven.

Om World Resources Institute:

WRI är en global forskningsorganisation med 800 medarbetare och närvaro i över 60 länder. WRI har bland annat varit med och skapat den stora globala klimatberäkningsstandarden i världen - Greenhouse Gas Protocol. Mer information finns på www.wri.org.