Max etablerar sig i Saudiarabien

Luleå 2009-03-19 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Det svenska familjeföretaget Max inleder sin internationella expansion genom att etablera sig i Saudiarabien. Målet är att öppna drygt 30 Max-restauranger inom tio år. Expansionen sker genom franchising och innebär investeringar på cirka 300-400 miljoner kronor under en tioårsperiod. Detta är första steget för etableringar i flera länder i Mellanöstern.
- Det finns en stor tillväxtpotential i regionen, och det passar oss som offensivt bolag. Vi har hittat en partner med finansiella muskler så att vi kan expandera i den snabba takt vi vill, säger Richard Bergfors, vd på Max. Vi ser stora möjligheter med vår svenska och hälsosamma kvalitetsprofil.

Flera stora internationella restaurangkedjor har sedan länge varit etablerade i Mellanöstern, men på senare år har intresset för alternativ till de etablerade kedjorna ökat. Därför har efterfrågan för att få driva Max Hamburgerrestauranger varit stor bland aktörer från såväl Förenade Arabemiraten som Kuwait och Saudiarabien. Valet föll på det saudiarabiska familjeföretaget Bahrawi som tidigare lanserat flera restaurangkedjor i Saudiarabien. Företaget representerar idag ett stort antal kända varumärken i Saudiarabien, såsom Henkel, Lavazza, Lindt och Twinings. Bahrawi kommer att satsa på Max koncept med bland annat nyckelhålsmärkta måltider - något som är helt nytt för landet.

Bahrawi Family är ett stort konglomerat värderat till 100 miljoner USD. De planerar att investera ca SEK 300- 400 mkr i Max Hamburgerrestauranger under en tioårsperiod. Expansionstakten i Saudiarabien är ambitiös - ett tiotal restauranger ska öppnas inom några år.

- Det känns mycket tryggt att få en stark partner i Nabil Bahrawi som kan vår bransch, har lång erfarenhet av att etablera internationella företag samt stor lokalkännedom. Dessutom är vi båda familjeföretag vilket är en tydlig gemensam nämnare, säger Richard Bergfors.