MAX är branschbäst i hållbarhet – för tolfte året i rad

2022-03-18 07:00 (Uppdaterad 2022-03-18 08:40)

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och MAX hamnar återigen på toppen av listan i kategorin ”Restaurants, Cafés & Take-Away”. Totalt är det med 409 varumärken på den svenska listan där MAX hamnar på nummer 21.

- Det känns fantastiskt att MAX att vi hamnar först i vår bransch igen. Det betyder att svenska folket faktiskt ser att vi anstränger oss för att göra skillnad och det påminner oss om att det mesta inom hälsa, rättvisa och miljö fortfarande är ogjort. Vi fortsätter hela tiden att öka våra ansträngningar för att vara en förebild inom hållbarhet och lönsamhet samtidigt. Det är så vi allra bäst inspirerar våra branschkollegor att ställa om, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på MAX Burgers.

Rankingen visar hur varumärken uppfattas gällande hållbarhet. Definition av hållbarhet som används i undersökningen är de globala målen för hållbar utveckling; Sustainable Development Goals.

Den totala studien omfattar över 70 000 respondenter och över 1500 varumärken i 35 olika branscher. I Sverige har 24 000 respondenter intervjuats om 409 varumärken baserat på marknadsandelar inom sin bransch. Branschen "Restaurants, Cafés & Take-Away" landar på plats 22 av totalt 35 branscher. Restaurangen som placerar sig nästbäst inom "Restaurants, Cafés & Take-Away" hamnar på plats 84, att jämföras med MAX placering på 21:e plats.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 - februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.