Luleå fyller 400 år - och de senaste 50 åren med MAX

2021-05-25 07:00 (Uppdaterad 2021-05-25 07:00)

MAX öppnade sin första restaurang i Luleå 1971 och 50-årsfirandet sammanfaller med att staden fyller 400 år. Under åren tillsammans har MAX och Luleå bidragit till att den norrländska burgartraditionen vuxit sig starkare och det vill burgarkedjan fira. I samband med jubileet lanseras därför en ny lokal kampanjburgare som hyllar åren på orten; Skrov ’n’ Orient.

MAX koppling till Luleå sträcker sig 50 år bakåt i tiden, när den första MAX-restaurangen öppnade på Midgårdsvägen. Under åren har MAX hunnit med att servera omkring 25 miljoner burgare på restaurangerna i Luleå, stötta det lokala föreningslivet och dela ut idrottsstipendium till ungdomar. Curt Bergfors, arbetande styrelseordförande, huvudägare och en av grundarna, menar att nyckeln till framgång är långsiktigt och ansvarsfullt företagande.

- Det tog 53 år att öppna 150 egenägda restauranger i världen och nu ska vi fördubbla dem på sex år. Vi är tacksamma och stolta över att vi fått vara med under 50 av Luleås 400 år där vi vuxit och utvecklats tillsammans med alla våra duktiga medarbetare och Lulebor. Luleå ligger oss nära om hjärtat och här har vi satsat stort på att främja lokala initiativ och samarbeten. Vår plan är att MAX ska fortsätta vara ett familjeföretag i flera generationer framåt med Luleå som hemvist, säger Curt Bergfors.

MAX är ett renodlat familjeföretag där hela familjen Bergfors är aktiva. Familjeföretagandet ligger till grund för MAX välkomnande kultur, det entreprenöriella förhållningssättet med möjligheter att ta snabba beslut och vara flexibla inför förändringar.

- Vi vill fortsätta vara en viktig del av Luleå och stärka banden till staden med omnejd. Luleå har vuxit mycket sedan vi öppnade här och MAX ser positivt på utvecklingen och framåtandan som utvecklat regionen. Vi vill bli världens bästa burgarkedja och för oss är Luleå den bästa staden att utgå från i vårt uppdrag att servera de godaste burgarna som också gör gott för samhället, säger Curt Bergfors.

MAX firar sitt och Luleås jubileum under vecka 21, den 24 till 30 maj. Under veckan gästspelar Skrov ’n’ Orient med svenskt nötkött på samtliga MAX-restauranger i Luleå, den limiterade burgaren med meny kostar 50: -.