FN prisar MAX och klimatpositiv

Stockholm 2019-09-27 08:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

FN offentliggjorde den 26 september att det svenska familjeföretaget MAX Burgers är en av pristagarna till årets Global Climate Action Award och det enda europeiska företaget i kategorin ”Go Climate Neutral Now”. MAX prisas för sitt arbete med klimatpositiv, vilket framhålls som en lösning för klimatet som fungerar för andra företag att ta efter.

Initiativet bakom utmärkelsen är “Momentum for Change” som är en del av arbetet för Global Climate Action inom FN:s Climate Change sekretariat. Från årets rekordhöga antal nomineringar utsågs 15 pristagare. Alla vinnande projekt visas vid flera tillfällen under den andra veckan av FN:s Climate Change Conference (COP25) i Santiago, Chile i december.

- I år hade vi över 670 otroliga ansökningar till UN Global Climate Action Award. Det är vårt nöje att utse MAX Burgers till pristagare. Som först i världen fungerar deras klimatpositiva meny som en ledstjärna mot en mer hållbar framtid för alla, säger Niclas Svenningsen, chef för UN Climate Change Global Climate Action Programme. Genom att ge kunderna möjlighet att bättre förstå matens klimatpåverkan leder MAX vägen när det gäller att mäta, minska och kompensera deras koldioxidavtryck - vilket är ett lysande exempel på en klimatlösning som fungerar för andra att ta efter.

Klimatförändringarna är enligt FN det största systematiska hotet mot mänskligheten. Klimatpositiv följer samma grundläggande förändringsstrategi som Parisavtalet och handlar om att både minska sina utsläpp och binda redan utsläppt koldioxid, vilket krävs för att klara av det globala 1,5 gradersmålet. Klimatpositiva varor och tjänster ska underlätta för konsumenter att göra bättre val för klimatet.

-  Det här är ett mycket viktigt erkännande för vårt klimatarbete, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers. Vi i ägarfamiljen är oerhört stolta och hoppas att MAX inspirerar fler företag att bli klimatpositiva.

År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. År 2016 femdubblades antalet vegetariska alternativ på menyn och målet är att andelen sålda måltider med låg klimatpåverkan kommer att leda till 30 procent minskad klimatpåverkan inom loppet av sju år, vilket är i linje med FN:s klimatmål. MAX lanserade i juni 2018 att hela deras meny är klimatpositiv.

- Jag kan inte tänka mig ett tyngre pris för MAX klimatarbete än det vi nu får av FN. Det stärker inte bara oss utan även den gryende rörelsen av klimatpositiva företag. Nästa steg är att jobba för en global standard för klimatpositiv, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX Burgers.