Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Svenska folket har sagt sitt: Max är landets bästa restaurangkedja

Luleå 2016-03-18 12:00 (Uppdaterad 2016-03-18 12:25) Max Hamburgerrestauranger har utsetts till Sveriges bästa restaurangkedja i tävlingen Sveriges Bästa Företag som arrangeras av Schibsted. Utmärkelsen bygger på en undersökning där över 10 000 svenskar betygsatt olika företag. 

– Vi är väldigt stolta över den här utmärkelsen. Det känns extra roligt att vinna ett pris där det är det svenska folket, det vill säga våra gäster, som har sagt sitt, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.

I undersökningen har svenskar i hela landet fått svara på frågor inom områden som kvalitet, service, transparens, information, miljöansvar, innovationskraft, pålitlighet och hur mycket man gillar olika företag. Detta har sedan vägts samman till ett index.

Svenska folket förknippar Max med bra personal och brett sortiment. Max ses också som miljömedvetna, innovativa och utmanande.

– Undersökningen och priset visar att vårt arbete har gett resultat. Som familjeföretag har vi målet att finnas kvar i många generationer, därför genomsyrar hållbarhet och kvalitet allt vi gör, från att vi klimatkompenserar fullt ut och bara använder svenskt kött till att vi tar ett stort socialt ansvar. Vi har också nyligen lanserat ett nytt brett vegetariskt sortiment, säger Christoffer Bergfors.

Max är sedan starten 1968 ett svenskt familjeägt företag. Verksamhet började i Gällivare för 48 år sedan då Curt Bergfors och hans sambo öppnade X-grillen, en grillkiosk med snabbmat. Företaget drivs numera av sönerna Richard och Christoffer Bergfors som VD och vice VD. Max har idag 114 restauranger och finns i Sverige, Norge, Danmark och Förenade Arabemiraten.

Vinnarna korades på en gala på Nalen i Stockholm den 17 mars. Totalt delades ett huvudpris, sex kategoripriser och 26 branschpriser ut. 256 svenska företag var med i undersökningen.

Läs mer på Sverigesbästa företag.se

Om Sveriges bästa företag 2016

  • Priset delas ut för första gången och är ett initiativ av mediekoncernen Schibstedt
  • Underlaget inkluderar ett tvärsnitt av befolkningen. Över 10 000 personer i Sverige mellan 18 och 65 har tillfrågats i en webbenkät
  • Undersökningen har utförts det beroende undersökningsföretaget, Reflect, på uppdrag av Schibstedt