Svenska Peppy Pals tar plats i Maxboxen

Luleå 2016-03-22 08:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Max inleder ett nytt samarbete med det prisbelönta svenska startup-företaget Peppy Pals. Peppy Pals vill förebygga mobbning och utanförskap genom böcker och digitala spel, där barn på ett lekfullt sätt får lära sig att prata om känslor, empati och samarbete. Från och med nu och fram till i höst kommer Peppy Pals charmiga djurkaraktärer att finnas med i Maxboxen.

– Genom Peppy Pals böcker och spel får barn på ett roligt sätt lära sig att prata om känslor och visa empati, något som är grundläggande för att förebygga mobbning. Det tycker vi är viktigt att lyfta. Vi vill gärna testa nya leksaker som håller över tid och som går i linje med vårt övriga hållbarhetsarbete, säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Samarbetet inleds med böcker som bygger på djurkaraktärerna och scenarier från appen ”Peppy Pals Farm”. Böckerna är tänkta att inspirera till samtal mellan barn och vuxna. För varje berättelse har en psykolog skrivit några frågor som kan användas för att inspirera till ytterligare diskussion kring samarbete, problemlösning och känslor. Efter böckerna kommer Peppy Pals olika appar i Maxboxen och sedan följer sommar- och skolkit med djurkaraktärerna.

– Vi startade Peppy Pals för att bidra till lekfulla sätt för barn att lära sig om känslor, empati och samarbete. Genom berättelser vill vi inspirera barn och vuxna att mötas och samtala kring hur det känns att vara arg, rädd, ledsen eller glad. Studier visar att barn som förstår sina egna och andras känslor upplever mindre stress. Därför är vi jätteglada över att Max väljer att samarbeta med oss och att vi får en chans att sprida Peppy Pals ytterligare, säger Rosie Linder, VD och grundare av Peppy Pals.

– Som ett svenskt familjeföretag så känns det givetvis roligt att kunna vara med och stötta ett svenskt startup-företag med en produkt och en affärsidé som vi på Max verkligen sympatiserar med, säger Christoffer Bergfors.

Först ut i Maxboxen nu i mars är tre olika böcker så att barnen får lära känna karaktärerna. I april kommer Peppy Pals olika appar att gå att ladda ner gratis. Apparna och böckerna kompletterar varandra och kan användas tillsammans eller var för sig, beroende på vad man föredrar. I maj blir det stickersböcker som kan användas flera gånger, i juli blir det somriga uteleksaker och i september kommer ett ”börja skolan-kit” med allt som kan tänkas behövas inför skolstart.

Här kan du läsa mer om Peppy Pals
Och här kan du läsa mer om Max miljö- och hållbarhetsarbete

För mer information kontakta gärna:
Rosie Linder, grundare och vd Peppy Pals, rosie@peppypals.com, 070-924 22 35