Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Somrig salamiburgare föll juryn i smaken

Luleå 2008-06-17 00:00 Den 12 juni avgjordes Hamburger-SM. Vinnarburgaren gjordes av Mattias Palhammar från Vällingby. I receptet ingår svenskt nötkött, salami, sallad och gräslöksdressing. Totalt tävlade fem finalister inför en namnkunnig jury.

För andra året i rad arrangerar MAX Hamburger-SM. Ett drygt hundratal personer har skickat in sina recept till tävlingen. Max chefskock har provlagat samtliga och tagit ut de fem finalisterna. Under finalen fick de tillaga sina hamburgare och presentera dem för en jury där bland annat hip-hop Petter och artisten Karl Martindahl ingick.

- I år var det framförallt två hamburgare som stod ut lite extra, dels en hälsoburgare med bland annat avokado och valnötter som kändes fräsch och mättande. Och så vinnarburgaren förstås med salami vars kraftiga smak bryts av med den lätta och somriga gräslöksdressingen. Detta är en burgare väl värdig en hamburgermästare, säger Richard Bergfors, jurymedlem och VD på MAX.

Vinnaren, Mattias Palhammar, kombinerade burgaren med flickvännen Camilla Ahlström . Tillsammans vinner de en resa till Berlin. Vinnarburgaren prövas även för att kunna tas in i Max ordinarie sortiment eller som ett kampanjerbjudande.

VD, Max Burgers AB