Ny rekordvinst för Max

Luleå 2005-03-22 00:00 Hamburgerkedjan Max fortsätter att öka sin omsättning och når rekordresultatet 40,2 mkr för år 2004. Förklaringen ligger bland annat i den fortsatta satsningen på nyttig snabbmat, som har slagit mycket väl ut.

Max resultat efter finansiella poster 2004 stannade på 40,2 mkr (33 mkr år 2003), en ökning med 22 procent. Omsättningen ökade från 463 mkr (år 2003) till 482 mkr.

Vår vinstmarginal är 8,3 procent vilket känns mycket bra. Framgången med Max Hamburgerrestauranger beror mycket på att vi lever med i vår samtid. Vi har exempelvis satsat på nyttig snabbmat. I DeliFresh-sortimentet finns de tre enda riktiga nyckelhålsmärkta hamburgermåltiderna i Sverige, säger Max Hamburgerrestaurangers vd Richard Bergfors.

En annan förklaring till rekordvinsten och den ökade omsättningen kan vara att Max, som enda rikstäckande hamburgerkedja, erbjuder svenskt nötkött och kyckling. Max har även Sveriges mest nöjda kunder bland hamburgerrestaurangerna för tredje året i rad enligt ISI Wissing (2004).

Under de senaste två åren har Max också satsat på att införa fler nyttiga alternativ i sortimentet. Bland annat har man som enda snabbmatskedja tagit fram en fullstor nyckelhålsmärkt hamburgare, Delifresh Hamburgare. Man har också tagit fram flera sallader och fler alternativ till pommes frites. Max har dessutom sett över sitt ordinarie sortiment och sänkt fetthalten i kött, desserter, bröd och dressing. I januari i år blev Max först igen, denna gången med den GI-anpassade hamburgaren, Low Carb-burgaren.

Max går om Burger King?

Under året öppnade Max två nya restauranger, en på Hamngatan mitt i Stockholm city och en i Örebro. Totalt finns nu 37 restauranger och under 2005 planeras ytterligare fyra till fem stycken. På SHR:s (Sveriges Hotell och Restaurangförbund) lista över de 100 största företagen inom branschen hamnar Max Hamburgerrestauranger strax efter Burger King, men med 2004 års omsättningsökning och de planerade restaurangöppningarna tror företagsledningen att man i år kommer gå om konkurrenten.