Mexico-inspirerad burgare föll juryn i smaken

Luleå 2009-06-15 00:00 Vid lunchtid i fredags avgjordes Hamburger-SM. Vinnarburgaren gjordes av 28-åriga Andreas Lännerberg från Lund. I receptet ingår svenskt nötkött, guacamole, stark salsa och cheddarost. Totalt tävlade fem finalister inför en namnkunnig jury.

För tredje året i rad arrangerar MAX Hamburgerrestauranger Hamburger-SM. Ett drygt hundratal personer har skickat in sina recept till tävlingen. Max chefskock har provlagat samtliga och tagit ut de fem finalisterna. Under finalen fick de tillaga sina hamburgare och presentera dem inför juryn.

- I år har vi fått in många uppfinningsrika recept till Hamburger-SM, vilket verkligen visar att det finns många hamburgernjutare runt om i landet. Årets vinnare stod ut lite extra bland finalisterna och kombinationen av smak och konsistens var avgörande vid val av vinnare, säger Richard Bergfors, jurymedlem och VD på MAX.

Andreas Lännerberg jobbar till vardags som IT-ansvarig på ett mjukvaruföretag. Hans burgare TexMex kommer nu att prövas för att finnas med på Max meny.

Övriga finalister var: Oscar Lexö från Göteborg, Johan Storvall från Boden, Niklas Olausson från Göteborg och Rigmor Widman från Skellefteå.