Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max utnämnda till topp tio i världen för sitt klimatarbete

Luleå 2011-03-17 00:00 Den anrika tidningen Fast Company (New York) har listat de mest innovativa företagen i världen inom matindustrin. På topp tio placeras det enda icke-amerikanska företaget, Max Hamburgerrestauranger, för sitt miljöarbete med att bland annat vara den första restaurangkedjan i världen som CO2-märker sin mat.

- Jag blir oerhört stolt när vi får uppmärksamhet för ett av våra absolut viktigaste områden, nämligen vårt hållbarhetsarbete. Internationellt intresse är värdefullt för att vi ska kunna inspirera fler till att göra som oss runt om i världen, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Fast Company utser årligen de tio mest innovativa företagen inom bland annat områdena mat, teknik och finans. Max hamnar på topp tio i kategorin mat för sitt sätt att vara först i världen med att koldioxidmärka sin mat, enligt följande motivering:

"For being the first carbon-footprint fast-food chain. Calories printed on fast-food menus seems downright quaint compared with Max Burger, which is one of the first burger chains in the world to print the carbon emissions of each sandwich right alongside its cost".

Läs hela artikeln The 10 Most Innovative Companies in Food

VD, Max Burgers AB