Max populära dressingar lanseras i butik

Luleå 2013-05-06 09:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Nu blir det ännu enklare att göra den godaste hamburgaren hemma. Max omtyckta Friscobröd får i maj sällskap i butikshyllorna av hamburgerkedjans tre populäraste dressingar; Original, Green & Garlic och Sourcream & Pepper. Originaldressingen har varit med sedan starten 1968 och är även huvudingrediens på Max mest omtyckta hamburgare – Max Original.

– Familjereceptet till Originaldressingen skapades redan vid starten 1968 och är en av de viktigaste faktorerna bakom Max framgångar. Nu kan alla göra riktigt goda burgare hemma med dressingar gjorda enligt våra hemliga recept, säger Christoffer Bergfors, vice vd på Max.

Max har med tio olika smaker det bredaste utbudet av dressingar av de svenska hamburgerkedjorna. Nu kommer Original, Green & Garlic och Sourcream & Pepper att lanseras i butik. Gästerna har genom åren visat tydliga önskemål på att kunna köpa våra dressingar på samma sätt som Friscobrödet.

– Friscobrödet har blivit en större succé i butik än vad någon hade vågat drömma om. Intresset för hamburgare bara ökar, så det känns väldigt naturligt att nu utöka vårt sortiment med dressingar i dagligvaruhandeln, säger Christoffer Bergfors.

I hamburgarens hemland, USA, är det vanligt att restaurangkedjor säljer mat under eget varumärke i butik. Men i Sverige är det fortfarande relativt ovanligt. Max var något av en pionjär när företaget 2007 började sälja hamburgerbrödet Frisco i butik. Idag är brödet den största enskilda produkten inom hamburgerbrödskategorin sett till värde. Marknaden för hamburgerbröd är enligt Nielsen värd 358 miljoner kronor i konsumentledet. Kalla såser och dressingar står för 865 miljoner av marknaden.

Dressingen kommer att säljas i Icas, Axfoods och Bergendahls butiker med start 6:e maj.

Fakta om dressingarna:
Original – Den ultimata hamburgerdressingen som sedan 1968 finns på många av våra egna hamburgare. Len och balanserad, perfekt som dressing eller dippsås till pommes frites.
Green & Garlic – En riktig storsäljare med smak av persilja och mild vitlök. Dippa, dressa hamburgaren eller blanda med räkor och avokado på toast för en enkel förrätt.
Sourcream & Pepper – En härligt kryddig sås med inslag av pepparmix. Dippa grönsaker, dressa din hamburgare eller blanda med färsk potatis och servera som ljummen potatissallad till grillat i sommar.

Förpackningar:
220 ml (cirka pris 20 kronor)
Originaldressingen kommer även finnas i 450 ml (cirka pris 35 kronor)