Max öppnar vid Torpavallen

Luleå 2012-10-18 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Idag slår dörrarna upp till Max nya restaurang vid nybyggda Torpavallen. Restaurangen är Max tredje i Göteborg och invigdes under smygpremiären igår av Martin Andreasson, Regionråd i Västra Götalandsregionen. Max hamburgerrestaurang ingår i det pågående arbetet att nå guldnivå i LEED-certifieringen (Leadership in Energy and Environmental Design) av Torpavallens handelsplats.
- Att öppna vår tredje restaurang vid just Torpavallen känns extra roligt då det går helt i linje med vårt eget miljöarbete. Etableringen skapar också 50 nya arbetstillfällen för området, säger Richard Bergfors, vd Max.

Utöver Sveriges godaste hamburgare, erbjuder restaurangen 113 sittplatser, drive in och laddstolpar för besökare med elbil. Max restaurang kommer även vara utrustad med expresskassor som möjliggör för gästerna att snabbt och smidigt lägga beställningar direkt till köket.

Max hamburgare har vunnit flera smaktester och sätter stort vikt vid bra råvaror och att laga maten på beställning. Årligen anordnas smaktävlingen Hamburger-SM där göteborgaren Mikael Warberg stod som vinnare 2010. Den 25 oktober lanserar Max BBQ Dream, en premiumburgare med bbq-sås och friterade lökringar.

- För Max står smaken alltid i fokus och vi jobbar ständigt för att göra den godaste hamburgaren med svenskt kött och med inspiration från olika kök, säger Richard Bergfors, vd Max.

Max och miljön
Max drivs av ett stort miljöengagemang och arbetar sedan 2008 med visionen att bli ett koldioxidneutralt företag. Restaurangkedjan klimatkompenserar även hela sin produktion från jord till bord genom trädplantering i Afrika och har klimatmärkt allt på menyn.

Arbetet mot LEED-certifiering av Torpavallen innebär att man vidtagit en rad åtgärder i byggandet av restaurangen gällande bland annat materialval och energiförbrukning. Exempelvis kommer det växa sedumgräs på restaurangens tak som filtrerar och renar regnvattnet samtidigt som det minskar solreflektansen och värmeabsorberingen från byggnadens tak.