Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max-medarbetaren Lars Andersson med på årets uppstickarlista

Luleå 2011-12-01 00:00 Max hamburgerrestauranger är stolta över att serveringsvärden i Piteå, Lars Andersson, är på magasinet Shortcuts lista över Sveriges 100 viktigaste uppstickare. Lars Andersson är nummer 23 på listan där flera kända svenskar, entreprenörer, politiker och företagsledare återfinns.- Jag blev jätteglad när jag hörde att jag kommit med på listan. Det är ju inga duvungar direkt på den listan, så det är verkligen roligt, säger Lars Andersson.

Lars Andersson har både dyslexi och adhd. Läs- och skrivsvårigheterna gjorde att han hade stora problem under skoltiden och i vuxen ålder var han arbetslös i tolv år.

När han kom i kontakt med Samhall kom vändningen. Samhall har tillsammans med Max hamburgerrestauranger ett projekt som syftar till att få fler personer med funktionsnedsättning att komma ut i arbetslivet. Lars började arbeta som serveringsvärd på Max och snabbt upptäcktes hans förmåga att ställa bra och relevanta frågor.

Under politikerveckan i Almedalen 2010 och 2011 fungerade han som utfrågare av riksdagspartiernas ledare och ifrågasatte varför funktionsnedsatta har så svårt att få jobb i arbetslivet.

- Den här möjligheten har gett mig ett nytt liv och nu hoppas jag att fler med funktionshinder får samma chans, säger Lars Andersson.

- Att Lars Andersson uppmärksammas är väldigt roligt. Det är inte bara en seger för honom personligen utan också ett bevis att företag faktiskt kan få människor med funktionshinder att fungera lika bra som andra i verksamheten, säger Pär Larshans, hållbarhetschef på Max hamburgerrestauranger.

VD, Max Burgers AB