Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max hälsosatsning gav omsättningsrekord + 9 nya restauranger

Luleå 2007-03-06 00:00 Max Hamburgerrestauranger kan se tillbaka på ännu ett rekordår för 2006. Restaurangkedjans genomgripande hälsosatsning visar sig vara mycket uppskattad bland gästerna. Årets omsättning uppgick till 677 miljoner kronor, en omsättningsökning med 20 procent från 2005, vilket gav ett resultat på 59 miljoner kronor.

Max fortsätter ta marknadsandelar då rekordomsättningen kan härledas till den kraftiga expansion Max genomfört under året, samtidigt som omsättningen på befintliga restauranger ökat. Under året öppnade Max nio nya restauranger, och den amerikanska konkurrenten McDonalds minskade med tre - två av dessa tog Max över.

- Vi får tydliga bevis på att Max medvetna hälsosatsning är rätt och våra hamburgare toppar de oberoende smaktesterna. Dessutom uppskattar våra gäster fler hälsosamma alternativ och vårt utbud av svensk kyckling och svenskt nötkött, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger.

Utöver att investera i nya restauranger satsade Max även hårdare på marknadsföring under 2006. Under Fotbolls-VM gjordes en kampanj i tv där man lyfte fram de hälsosammare måltiderna. Effekten blev att Delifresh-sortimentet ökade med 25 % - något som motiverar ytterligare ökning av marknadsföringsbudgeten för 2007 med 40 %. Under 2007 planerar Max att öppna ytterligare 10 nya restauranger.

- När vi sammanfattar år 2006 får vi ett tydligt kvitto på att Max valt rätt väg och att våra gäster uppskattar vår mat. Vi vill visa att hamburgerrestauranger kan vara ett sunt och nyttigt hälsoalternativ, säger Richard Bergfors.

VD, Max Burgers AB