Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max hållbarhetschef är Årets Intraprenör

Luleå 2013-02-01 00:00 Talentia, har för fjärde gången utsett Årets Intraprenör. Priset går till Pär Larshans, ansvarig för miljö och hållbarhetsfrågor på Max Hamburgerrestauranger.

- På Max jobbar vi efter mottot att göra gott. För oss handlar det om att i handling ta ansvar för den påverkan vi gör på miljön. Vi anställer kontinuerligt personer med funktionsnedsättningar - det handlar helt enkelt om att ta till vara på allas talang. Det är otroligt hedrande att bli uppmärksammad för detta arbete, säger Pär Larshans.

Årets Intraprenör delas ut till en person som uppvisat extraordinär förmåga att upptäcka och driva igenom nya idéer samt organiserat och skapat resurser för att uppnå resultat utöver det vanliga.

Juryn består av tidigare SAS-chefen och riskkapitalisten Jan Carlzon, innovationsrådgivaren Sven Atterhed, medgrundare till Foresight, och Talentias styrelseordförande Klas Karlsson.

Motiveringen till årets pris:
Pär Larshans är årets Intraprenör 2012. Genom sitt orädda och besjälade sätt att driva sina hjärtefrågor inom Max Hamburgerrestauranger AB har Pär gång på gång lyckats identifiera synergierna mellan samhällsnytta och affärsmässig framgång. Detta har skett med stor innovationskraft i kombination med en unik förmåga att få med organisationen på samtliga nivåer.

Priset Årets Intraprenör har tidigare tilldelats Ulf Nordström, Volvo Cars; Marianne Norelius, Apoteket och Ulf Östermark på Göteborgs Energi. Talentia delar också ut pris till Årets Intraprenöriella ledare. Det har tidigare gått till Håkan Lundstedt, vd Mekonomen; Lars Kry vd på Proffice och Magnus Brännström, vd på Oriflame.

VD, Max Burgers AB