Max 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

Max gör rekordresultat och fortsätter expandera

Luleå 2012-02-20 00:00 Max Hamburgerrestauranger visar åter igen på rekordår under 2011 och ökar sin omsättning med 18 % från föregående år. Och trots stora investeringar i såväl nationell som internationell expansion ökar man resultatet med 4,5 %. Expansionen fortsätter och under 2012 ska man öppna upp 6-8 nya restauranger i Sverige och fortsätta sin utlandsexpansion.

- Det har varit ett händelserikt år i Max historia. Vi har öppnat flera viktiga restauranger i Sverige samt satt Max på utlandskartan genom expansion i Norge. Samtidigt lanserade vi ett premiumsegment av produkter med högre kvalitet, säger Max vd Richard Bergfors.

Max omsättning landar vid årsskiftet på 1475 mkr med ett resultat på 142 mkr. Under året har man dessutom gjort stora investeringar med att öppna 8 nya restauranger, alla enligt det miljöhus som företaget lanserade 2010. Samtliga Max restauranger drivs till 100 % av vind-el.
2011 var också året då Max öppnade upp utanför Sveriges gränser för först gången, i centrala Oslo i Norge. Öppningen är en av de mest framgångsrika i Max historia.

- Vår etablering i Norge visar att det är fler än svenskarna som uppskattar vår mat. Jag tror att vår satsning på smak, hälsa och miljö är viktiga faktorer som gör att man väljer oss före konkurrenterna. I januari öppnade vi upp restaurang nummer två i Norge och ska öppna upp fler inom kort, säger Richard Bergfors.

Enligt en ny undersökning genomförd av ISI Wissing har Max för tionde året i rad Sveriges mest nöjda kunder. Idag har företaget 87 st restauranger i Sverige och ca 3000 anställda. Företaget ägs fortfarande till hundra procent av familjen Bergfors, förutom de två st restaurangerna som finns på Arlanda som drivs genom franchiseverksamhet. Under 2012 ska Max öppna upp ytterligare 6-8 restauranger i Sverige. Det kommer även öppnas upp lika många Max i Norge framöver.

VD, Max Burgers AB