Max får pris för satsning på hälsa och miljö

Luleå 2008-09-15 00:00 Torsdag den 11 september, belönades Max Hamburgerrestauranger med Livsmedelspriset av Livsmedelsföreningen. Max får priset för sitt banbrytande arbete inom miljö, matsäkerhet och folkhälsa.

Det hör inte till vanligheterna att en snabbmatskedja belönas med Livsmedelsföreningens Livsmedelspris. Men Max arbete för hälsa och miljö är så pass ambitiöst och banbrytande att det bör belönas, menar Livsmedelsföreningen.

- Vi har banat väg inom vår bransch med nyckelhålsmärkta måltider. Dessutom klimatdeklarerar vi våra måltider och kompenserar våra utsläpp till 100 procent. Att arbeta för en god sak, inte bara genom att göra Sveriges godaste hamburgare, är både uppskattat av våra gäster och lönsamt, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Max inledde sitt målmedvetna arbete med hälsosamma måltider för fem år sedan, när företaget lanserade Delifresh, nyckelhålsmärkta måltider och desserter. Max började då också att presentera sitt första fettbokslut, det vill säga en årlig redogörelse för hur mycket mindre fett som används i måltiderna. Det första året minskade Max fettet med 83 ton, och ackumulerat under åren har fettet minskat med över 2 000 ton. Sedan 2003 har Max varje år utvecklat verksamheten mot ännu mer hälsosamma produkter:

- 2004 lanseras nyckelhålsmärkt pastasallad, fettet minskar med 122 ton
- 2005 lanseras Low Carb-burgare och Slim, en nyckelhålsmärkt hamburgare lika mager som keso och alla transfetter tas bort, 135 ton mindre fett
- 2006 lanseras en bönsallad med lågt GI, 159 ton mindre fett
- 2007 lanseras en GI-burgare med GI-bröd, 169 ton mindre fett

Måltiderna på Max Hamburgerrestauranger innehåller för övrigt inga genmanipulerade ingredienser.

Från och med i våras är inte bara hälsa en viktig och engagerande fråga för Max, utan även miljön. Max är först i världen med att klimatdeklarera alla sina menyer samt kompensera alla koldioxidutsläpp till 100 procent genom trädplantering i Afrika. En annan miljöåtgärd är att Max numera enbart använder el från vindkraftverk.