MAX serverar klimatsmart i Kista Galleria

Luleå 2008-11-20 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Max är den snabbmatskedja som växer snabbast i Sverige. Och trots rådande lågkonjunktur drar inte Max ned på expansionstakten. Istället ska företaget ge sig an Stockholms mest välbesökta galleria, Kista Galleria. Genom sitt klimatsmarta utbud tror Max att man har stor chans att konkurrera mot de drygt 30 restauranger som idag finns i gallerian. Etableringen innebär cirka 50 arbetstillfällen.
- Jag ser verkligen fram emot denna etablering! Kista Galleria är en av de viktigaste gallerior vi har i Stockholmsområdet och absolut en plats där jag länge velat ha en Max- restaurang, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Restaurangen erbjuder 130 sittplatser blir belägen vid det nya parkeringsgaraget, vid gallerians nyutbyggnad. Max hemliga vapen för att konkurrera mot de övriga restaurangaktörerna är den klimatsatsning som företaget startade i våras.

- Sedan vår klimatsatsning har vår försäljning av mat med lågt koldioxidutsläpp ökat med drygt 10 procent. Det visar att våra gäster uppskattar det vi gör och tar ett större ansvar för miljön, vilket känns jätteroligt, säger Richard Bergfors.

Klimatsatsningen går bland annat ut på att alla Max produkter är märkta med hur mycket koldioxidutsläpp som produkten innebär. Dessutom kompenserar företaget till 100 procent för alla sina utsläpp genom ett trädplanteringsprojekt i Afrika.