Helgröna Max slår nya rekord

Luleå 2017-08-15 17:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31) Under årets Way Out West slog Max sitt säljrekord både per timme respektive dygn. På menyn fanns Green-familjen och restaurangkedjan visar därmed återigen att satsningen på gröna burgare är rätt väg att gå för ”goda” resultat. När efterfrågan var som högst serverades närmare 16 burgare per minut till besökarna.

För andra året i rad var Max på plats under Way Out West den 10-12 augusti. En fullskalig restaurang med utökad sittyta byggdes upp på festivalområdet i Slottsskogen, Göteborg. Där kunde besökarna njuta av en meny bestående av Green-familjen, Max lakto-ovo vegetariska och veganska alternativ.

– Det här är fantastiskt på alla sätt. Om någon hade sagt till mig för tio år sedan att vi skulle slå alla försäljningsrekord med en helgrön restaurang så hade det varit en ofattbar tanke för mig. Vi är överväldigade av responsen från alla festivalbesökare, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på Max.

I år såldes närmare 16 burgare per minut när trycket var som högst, vilket innebär nytt försäljningsrekord på 942 burgare på en timme. Själva festivalen tog i snitt emot 34 000 besökare per dag.

– Vår uppgift på Way Out West är att servera god grön mat på ett snabbt och smidigt sätt, säger Christoffer Bergfors. Vi utökade från 15 till 18 Expresskassor, vi lanserade kampanjburgaren Way Out Halloumi som festivalens egna burgare och våra medarbetare gjorde en strålande insats för att ge snabb service.

Förutom nyheten Way Out Halloumi kunde gästerna välja mellan Halloumiburgare, Crispy Mexican, BBQ Sandwich (vegan) och Greenburgare. Dessutom blev den så kallade "Oumph!-lådan" ett officiellt mål på menyn, exklusivt för festivalen. Måltiden är en vegansk rätt som uppstått utifrån gästers efterfrågan, ett foodhack som fick spridning för ett halvår sedan. De båda halloumiburgarna var mest populära och stod tillsammans för 73 procent av antalet sålda måltider.

För festivalarrangören Luger har miljön alltid varit ett fokusområde och 2012 beslöt Luger att sluta servera kött på Way Out West. Genom lanseringen av Green-familjen i januari 2016 blev Max därför en perfekt partner. För Max är lanseringen av Green-familjen den mest framgångsrika produktlanseringen genom företagets snart 50-åriga historia.