Hälsosatsning gav fet vinst för MAX

Luleå 2008-04-11 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Familjeföretaget MAX har de senaste åren växt snabbast i branschen och 2007 ökade omsättningen med 26 %. Och trots stora investeringar, i bland annat åtta nya restauranger, blev det en rekordvinst med 77 mkr (+30 %). Fokus på hälsa och smak ses som de största framgångsfaktorerna och målet är att spränga miljardvallen 2008.
Resultatet stannade efter finansiella poster på 77 mkr (59 mkr 2006) vilket är en ökning med 30 %. Omsättningen landade på 853 mkr (677 mkr 2006) som är en tillväxt på 26 %. Samtidigt investerades 175 mkr i bland annat åtta nya restauranger.

- Ja, det är fantastiskt kul att vi kan expandera kraftigt och samtidigt öka vinsten. Vi har alla kämpat hårt på Max detta år och jag är mycket stolt över mina medarbetare, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Med ledorden smak, kvalitet och hälsa har Max nyligen uppmärksammats internationellt. Den anrika tidningen Travel + Leisure har utnämnt Max Arlanda som en av de tre bästa flygplansrestaurangerna i världen. Med detta erkännande har självförtroendet stärkts för att etablera den första restaurangen utomlands. I dagsläget förs dialoger med potentiella partners i Norge, Danmark och Mellanöstern. Det närmsta året är det dock fokus på att fortsätta etableringen i Sverige, redan innan sommaren ska det öppnas åtta nya restauranger. Lika många som det investerades i under hela förra året!

- Målet är att bli bäst i världen, men i nuläget arbetar vi för fullt med att fortsätta vår expansion i Sverige. Vi har för sjätte året i rad de mest nöjda kunderna och vi vinner fortfarande de flesta smaktesterna. Undersökningar visar även att vi är populärast hos våra konkurrenters gäster, säger Richard Bergfors.