Sveriges godaste burgare!

Utvecklingen

MAX drivs av familjen Bergfors med Richard och Christoffer Bergfors som koncernchef och vice koncernchef. Deras far, Curt Bergfors är arbetande styrelseordförande. I koncernledningen ingår sedan den 1 januari 2019 även Claes Petersson, som är vice vd/innovations- och utvecklingschef. Med en omsättning på 3,5 miljarder kronor är vi idag Sveriges näst största burgarkedja. Och vi har inte slagit oss till ro. Idag finns 126 restauranger i Sverige . Vi har även sex restauranger i Norge varav två genom franchiseverksamhet. I Polen har vi fyra restauranger och i Danmark har vi tre restauranger, dessa drivs via franchisetagare liksom de tre restaurangerna i Egypten.

På segertåg genom Sverige

När McDonald’s försökte etablera sig i Umeå och Luleå i början på 90-talet fick man problem. Det var nämligen nästan inga ume- och lulebor som ville äta på McDonald’s. De tyckte helt enkelt att MAX hamburgare var mycket godare. Efter en tid gav McDonald’s upp och slog igen på båda orterna, och MAX tog över deras lokaler. Detta gav oss råg i ryggen och vi började expandera söderut. Numera finns MAX i hela landet, från Haparanda i norr till Ystad i söder.

Idag sysselsätter vi 5 500 personer

1998 omsatte MAX 212 mkr. 2019 omsatte vi 3,5 miljarder kornor. Tack vare MAX stora framgångar de senaste åren är vi numera Sveriges näst största burgarkedja. I dagsläget sysselsätter vi ungefär 5 500 personer.

Vi är ofta först

Vi var först i Sverige med drive-in och på Gotland öppnade vi världens första bike-in. Redan 2002 gav vi gästerna möjlighet att fritt kombinera sin meny och välja mellan flera olika alternativ till pommes frites. 2003 var vi först igen, denna gången med en nyckelhålsmärkt produktfamilj som kallas Delifresh. Vi gjorde det ordinarie sortimentet betydligt nyttigare genom att reducera mängden fett i samtliga produkter och 2016 femdubblade vi vårt vegetariska sortiment vilket är vår mest framgångsrika lansering någonsin.

MAX och hållbarhet

År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. Samtidigt drog ett omfattande arbete igång för att minska på våra utsläpp av klimatgaser, bland annat infördes 100 procent vind-el på samtliga restauranger. Flertalet av MAX-restaurangerna är även miljöklassade.

Med branschens överlägset bredaste utbud av gröna burgare med låg klimatpåverkan så minskade vi de totala utsläppen med 10 procent per intjänad krona år 2016 och med ytterligare 5 procent år 2017. Senast under 2022 ska varannan måltid hos oss vara fri från rött kött. 

Sedan den 14 juni 2018 är MAX som första matföretag i världen klimatpositivt, vilket innebär att vi binder mer klimatgaser genom trädplantering än hela värdekedjan släpper ut. Träden suger ned motsvarande 110 procent av utsläppen.

MAX har sedan 2006 delat ut 267 miljoner kronor (före skatt) till projekt i utvecklingsländer. Sedan 2009 via  stiftelsen Rättvis Fördelning som säkerställer att 7-10 procent av den årliga nettovinsten finns till behövande människor runtom i världen. 

MAX - ett familjeföretag

Grundaren Curt Bergfors är verksam i företaget som arbetande styrelseordförande. Koncernchef i företaget är Richard Bergfors och vice koncernchef är Christoffer Bergfors, båda söner till Curt. MAX har sina rötter i Norrbotten. Huvudkontoret ligger i Luleå och vi har ett filialkontor i Stockholm.

Branschens mest nöjda gäster

MAX toppar kategorin snabbmat i Evimetrix årliga varumärkesundersökning som kom i augusti 2018. Tidigare har den motsvarande årliga varumärkesundersökningen från ISS Wissing visat samma restultat sedan 2002. Även Capacent genomförde 2018 en undersökning där man frågade vilken burgarkedja som har de godaste burgarna. MAX kammade i den hem 50 procent av rösterna.