Över en miljon firade med MAX - hyllade sitt ursprung och bjöd 18 000 Gällivarebor på burgare

Stockholm 2018-06-28 09:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Den 14 juni fyllde den svenska, familjeägda burgarkedjan MAX 50 år. Det firades tillsammans med över en miljon gäster på ett kalas som varade i fyra dagar på MAX knappt 120 restauranger över hela landet. I Gällivare, där den första MAX öppnade firades extra mycket. Under fyra dagar fram till födelsedagen den 14 juni bjöd MAX hela staden på gratis burgare.

– Jag är född i Lappland. Och det var här i Gällivare som jag startade MAX. Här har vi våra rötter. Nu är det 50 år sedan. Med tiden har vi vuxit över hela Sverige och ut i världen. Men Gällivare glömde oss aldrig. Och vi glömde aldrig Gällivare. Lagom till vår 50-års dag ville vi därför fira ordentligt. Vi byggde upp vår första restaurang igen, på samma plats där vi serverade våra första burgare 14 juni 1968, säger Curt Bergfors, arbetande styrelseordförande och grundare av MAX.

Totalt serverades cirka 18 000 burgare till boende och besökare i Gällivare, en kommun som har nära 18 000 invånare. Det är nästan 8 burgare per minut under de drygt 40 timmar som restaurangen var öppen.

Den 14 juni till den 17 juni firades födelsedagen på MAX restauranger runt om i Sverige med förmånliga jubileumspriser. Det blev ett enormt gensvar. Gäster strömmade till och totalt såldes över 1 050 000 måltider.

– Så här många gäster har vi aldrig haft under en fyra dagars period. Firandet överträffade alla våra förväntningar. Tack alla gäster som ville fira med oss och tack alla medarbetare som gav allt under dessa fyra dagar för att göra gästerna supernöjda, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef.

Den 14 juni blev dessutom alla måltider på menyn klimatpositiva. Att göra menyn klimatpositiv ser företaget som en present till gästerna och till världen. MAX hållbarhetsarbete har långa anor och förutom det långsiktiga klimatarbetet är social hållbarhet ett prioriterat område. I samband med 50-årsfirandet offentliggjordes att företaget sedan 2006 bidragit med en kvarts miljard kronor till projekt i utvecklingsländer. Stiftelsen Rättvis Fördelning bildades 2009 och tilldelas årligen 7-10 procent av MAX nettovinst. Pengarna finansierar bland annat en SOS Barnby i Senegal och medicinsk vård till behövande i Haiti.