Max utmanar amerikanska kedjor i Mellanöstern!

Luleå 2007-09-20 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Familjeföretaget Max öppnar årligen tio nya restauranger i Sverige. Och nu tar Max steget för att etablera sig i Mellanöstern. Där efterfrågas det hälsosammare snabbmat samt alternativ till amerikanska kedjor. För att lyckas med en snabb och framgångsrik etablering krävs nu viktiga franchisepartners i såväl Saudiarabien, Dubai och Kuwait.
- Vi har precis varit på en rundresa i Saudiarabien och Dubai och träffat många intressanta potentiella partners. I Saudiarabien beräknar vi kunna öppna 50 st restauranger inom fem år, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger.

Efterfrågan på snabbmat är stor i Mellanöstern. Dynamiska områden som Dubai har flera amerikanska kedjor men än så länge lyser svenska snabbmatskedjor med sin frånvaro. Och Max idé med att servera hälsosam snabbmat i kombination med alternativ till amerikanska kedjor tror Max VD är den största anledningen till varför så många har hört av sig för att vilja starta Max i Mellanöstern.

- Ja, många har ringt oss för att de har fått höra om vårt koncept med att servera hamburgare a la minute samt att vi har hälsosammare hamburgare. Idag vinner vi de flesta smaktesterna i Sverige och tycker därför att det är lägligt att etablera oss utomlands, säger Richard Bergfors.

Den som Max väljer att samarbeta med i Mellanöstern skall ha en finansiell styrka och kunna växa med minst tio nya restauranger om året.