Max stärker positionen med radiokanal

Luleå 2008-08-25 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Den 21 augusti lanserade MAX en ny radiokanal, MAX FM. Kanalen blir den första i sitt slag och fokuserar helt på modern svensk musik. Radiokanalen kommer att sändas i samtliga restauranger och via MAX hemsida. Radiosatsningen är det första steget i en ny marknadsstrategi. De närmaste åren ska MAX investera en miljon kronor i sin musikprofil.
- Många andra i vår bransch vill få ut sina gäster från restaurangen så fort som möjligt, men vi vill få dem att stanna längre. I det arbetet är musiken central. Därför satsar vi en miljon på aktiverandet av vår musikstrategi, säger Richard Bergfors, VD på MAX.

Går i Starbucks fotspår
Under våren har en musikprofil tagits fram med hjälp av varumärkesbyrån Heartbeats International. Att ladda varumärken med musik blir allt vanligare internationellt. MAX har inspirerats av den amerikanska kaffekedjan Starbucks som arbetat aktivt med sin musikstrategi och även startat det egna skivbolaget Hear Music. Där har artister som Paul McCartney och Joni Mitchell släppt skivor med stor framgång. Starbucks är idag USA:s fjärde största återförsäljare av CD-skivor.

- Max ska vara en snabbfotad aktör som driver på branschens utveckling. Att arbeta strategiskt med musik i varumärkesbyggandet blir allt vanligare internationellt. Och som ett svenskt familjeföretag känns det dessutom extra viktigt att stödja den svenska musikscenen, fortsätter Richard Bergfors.

MAX FM blir ett stöd för den svenska musikscenen, både genom att vara en plattform och kanal mot en stor målgrupp men också genom de royalties som betalas ut till artisterna som spelas i radion. Med start idag kommer Max gäster kunna njuta av såväl hamburgare som musik av Kleerup, Robyn och Håkan Hellström. Max satsar på moderna, spännande artister med ett unikt sound. Arbetet med musikprofilen sker parallellt med Max ambition att höja kundupplevelsen inne på restaurangerna. I det arbetet har man tidigare genomfört en total översyn av restaurangernas interiör, infört gratis WiFi och gratis kaffe.