Max öppnar nr 50 - mellan McD och Burger King!

Luleå 2006-11-22 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Torsdag den 23 november fortsätter hamburgerkriget då Max öppnar sin nya restaurang på Vasagatan 7 - mitt emellan Mc Donalds och Burger King. Restaurangen blir Max hamburgerrestaurangers 50:e, centralt placerad i Stockholms city vid centralstationen och Arlanda Express. Med nyckelhålsmärkta måltider och fler hälsosamma tillbehör än någon annan hamburgerkedja ska fler gäster lockas.
Öppningen på Vasagatan innebär en tävling om gästernas hälsomedvetande. Max satsning på att endast servera hamburgare gjorda på svenskt nötkött och kyckling, fler nyckelhålsmärkta måltider och hälsosammare tillbehör hoppas man ska dra gäster från konkurrenterna. Att man som första hamburgerkedja införde frityrolja fri från transfetter kan ytterligare bidra till att dra mer folk till Max.

- Vi vet också att fler och fler efterfrågar bättre alternativ till snabbmat och uteluncher - därför tycker vi att det är viktigt att kunna erbjuda flera alternativ till den som vill äta en nyttig lunch, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

Max hamburgerrestauranger har under 2006 öppnat nio stycken nya restauranger. Planerna är att expandera från dagens 50 restauranger till 80 stycken inom tre år. Max är tvåa i Sverige efter Mc Donalds, och har det senaste året köpt två stycken nedlagda Mc Donalds restauranger.

- Många tycker det är svårt att kombinera ett stressigt liv med en hälsosam livsstil. Därför är det viktigt att ett företag som Max, med måltider av hög tillgänglighet och bra priser, tar initiativ till att erbjuda alternativ till oss som vill ha tillgängligheten men framför allt vill äta mer hälsosamt, säger Ola Lauritzson, grundare av GI Viktkoll.