Max öppnar i expansiva Haparanda

Luleå 2006-07-03 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Max etablerar sin nordligaste restaurang i snabbt expanderande Haparanda. Restaurangen öppnar i december i Konsums lokaler. Flera större företag, däribland IKEA, öppnar varuhus i staden vilket skapar förutsättningar för många hungriga kunder. Närheten till Finland gör att Max smygintroducerar finländarna för Sveriges bästa hamburgare.
- Haparanda är ett Klondike för tillfället med många företag som etablerar sig och någonstans måste man kunna få en hamburgare med garanterat svenskt nötkött. Dessutom är det roligt att få öppna en restaurang i våra egna hemtrakter, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger, ett familjeföretag från Gällivare.

Max kommer att anställa 30 personer till restaurangen och rekryteringen påbörjas i augusti. Till positionen som restaurangchef söker företaget en person med stark lokal förankring och som är tvåspråkig. Den nya restaurangen har över 100 sittplatser inomhus, lika många platser utomhus och Drive-in. Placeringen av restaurangen i Konsums lokaler är en fortsättning på ett tidigare lyckosamt samarbete från Luleå. Maxrestaurangen i Coop Storheten har blivit en succé, något som Konsum hoppas ska upprepas i Haparanda.

- Vi har goda erfarenheter av Max i dubbel bemärkelse, både vad gäller smak och affärer, säger Thomas Johansson, vd på Konsum Norrbotten.

I en undersökning genomförd av undersökningsföretaget ISI Wissings i maj säger 84 % av norrlänningarna att Max Hamburgare gör godare hamburgare än McDonalds.
- Att toppa smakundersökningar är kul så klart, men det känns extra i hjärtat när det kommer från folk i våra egna hemtrakter. Jag och min bror kommer själva att servera första dagen vi öppnar för att höra vad folk tycker, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.