Max nya hamburgare - lika mager som keso

Luleå 2005-03-23 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Hamburgare pekas ofta ut som dålig mat. För att visa kritikerna och konkurrenterna att hamburgare kan vara bra mat har norrländska hamburgerkedjan Max de senaste åren genomfört en rad förändringar i sina ordinarie menyer. Nu gör man ytterligare en förändring och lanserar Sveriges nyttigaste hamburgare, Max Slimburgare, en ny nyckelhålsmärkt hamburgare med mindre än 5 procent fett.
Nu har norrländska Max beslutat sig för att ta kål på myten att hamburgare är onyttigt. Den sjunde mars lanserar man en hamburgare med mindre än 5 procent fett, lika mager som än keso. Max Slimburgare med sallad och lightläsk innehåller 433 kcal varav mindre än 25 procent kommer från fett.

- Jag tror inte att man kan äta en nyttigare lunch på någon restaurang än en Slim-måltid hos Max. Måltiden uppfyller de riktlinjer från livsmedelsverket om vad en bra måltid skall innehålla. Vi vill tvätta bort fördomen att hamburgare är dålig mat och vi ser gärna att våra konkurrenter hjälper till genom att städa upp i sina ordinarie menyer, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

Företagets ambition är att man skall kunna äta nyttigare på Max än på någon annan restaurangkedja. De senaste två åren har man genomfört flera stora förändringar i menyn. Bland annat har man sänkt fetthalten i allt ordinarie nötkött, sänkt fetthalten i ordinarie dressing med över 60 procent och erbjuder mörkt fiberrikt bröd som alternativ till alla hamburgare. I januari i år lanserade man dessutom den första hamburgaren anpassad för GI och Atkins-anhängare, Low Carb-burgare.

Livsmedelsverkets nya regler för symbolen Nyckelhålet kommer att beslutas tidigast i slutet av maj. Men det är redan uttalat från myndigheten att de nya reglerna innebär att max 30 procent av energin (kcal) får komma från fett. Slimburgaren är anpassad för att uppfylla de nya reglerna. Max är idag ensamma bland kedjorna om att ha en nyckelhålsmärkt hamburgare för vuxna på sin meny.

Max Slimburgare

Hamburgaren består av en 90 grams hamburgare av svenskt nötkött tillsammans med mörkt fiberrikt bröd, krispig isbergssallad, solmogna tomater, färsk gurka och krämig chilidressing. Max Slimburgare kostar 36 kronor och 55 kronor för ett Max Slim-mål med Fanta Free och en liten grönsallad.

Näringsvärden Max Slimburgare:
400 kcal
24 gram protein
12 gram fett
51 gram kolhydrater

Näringsvärden för Max Slim-mål (inklusive liten grönsallad och dryck)
433 kcal
25 gram protein