Max krig mot fettet fortsätter

Luleå 2009-06-11 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Sedan 2003 har Max Hamburgerrestauranger gjort ett årligt fettbokslut som visar hur mycket vi lyckats skära ner på fettet under året som gått. På fem år har vi blivit hela 876 ton lättare! Nu är det dags att redovisa vårt hälsoarbete för 2008. Och på tal om lättare, ni minns väl Johan Groundstroem, som gick ner 30 kg på 90 dagar med hjälp av hamburgare. Hur har det gått för honom?
- På Max har vi bestämt oss för att vara den hälsosamma hamburgerrestaurangkedjan. Och vi kommer aldrig att släppa målet att alltid leda utvecklingen på det här området. Därför fortsätter vi att jaga och minska på fettet i våra restauranger, vilket vi redovisar i vårt fettbokslut, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Det här är de viktigaste hälsoåtgärderna Max genomfört 2008.
- Tagit bort de återstående 6 procenten palmolja
- Fler hälsosamma alternativ testades - som att servera ekologisk falafel på flera av våra restauranger
- Serverar bara ekologiskt kaffe
- Serverar bara ekologisk lättmjölk
- Beslutade att lansera vårt GI-bröd i butik (som nu finns till försäljning)
- Klimatmärkning av samtliga måltider. Exempelvis är den nyckelhålsmärkta kycklingen det mål som släpper ut minst koldioxid

Max chefskock Jonas Mårtensson, med 15 års kockerfarenhet från bland annat Stallmästargården och Drottningholms slott, leder utvecklingsarbetet på Max.
- För mig som är ansvarig för produktutvecklingen är det inspirerande att varje år hitta möjligheter att skära ner på fettet och samtidigt utveckla våra menyer. Max är ju ett svenskt, familjeägt företag där all utveckling sker i vårt eget provkök. Alla bra idéer vi får, oavsett om det handlar om att ta bort palmoljan, klimatmärka måltider eller servera mer ekologiskt, kan vi också genomföra, säger Jonas Mårtensson.

Och Johan Groundstroem då, som gick ner 30 kg på 90 dagar med hjälp av Max Delifreshsortiment ? hur ser livet ut idag?
- Jag är otroligt stolt över den viktminskningen. Men nu bor och jobbar jag långt från Max, så jag har inte skött min kost och därmed ätit på tok för få hamburgare. 97 kilo på en kille som är 178 cm lång är ju alldeles för mycket. Därför är det dags för en ny utmaning ? och jag har inte tänkt göra det ensam den här gången. Håll utkik efter mitt nästa projekt, är Johan Groundstroems något kryptiska budskap.