Max hamburgerrestauranger öppnar i Växjö

Luleå 2006-05-30 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Max är den tydliga uppstickaren på den svenska hamburgermarknaden. De senaste åren har man ökat antalet restauranger snabbt över hela landet och i september öppnar man den första restaurangen i Växjö. Med sina prisbelönta hamburgare och svenska råvaror ska man på allvar utmana hamburgerjätten McDonald's. Den nya restaurangen med 140 sittplatser och Drive In kommer att ligga i det expansiva I11-området.
- Vi har länge velat öppna en restaurang i Växjö och nu har vi äntligen hittat det rätta läget. Jag tror mycket på den nya restaurangen och är övertygad om att även Växjöborna kommer att uppskatta ett nytt svenskt hamburgeralternativ, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.

Max är nybliven tvåa på den svenska hamburgermarknaden och expanderar kraftigt i hela landet. Under 2006 ska man öppna cirka tiotalet nya restauranger, bland annat i Helsingborg, Kristianstad, Trollhättan, Haparanda och Stockholm. Inom tre år räknar Max med att ha gått från dagens 45 restauranger till 70.

Max är Sveriges första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är idag den främsta rikstäckande utmanaren till McDonald's. Max är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter i form av Delifresh-sortimentet. Bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Smaken på hamburgarna är resultatet av familjen Bergfors egna recept och noggrant utvalda råvaror. Både nötkött och kyckling är garanterat svenskt. Max Hamburgerrestauranger AB sysselsätter 650 helårsanställda och beräknas omsätta 700 mkr 2006.