Max byter till nyttigare olja utan transfett

Luleå 2005-04-28 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Den senaste tiden har det kommit nya oroande rapporter om transfetter. Max har under en längre tid arbetat för att hitta en olja för fritering utan transfett. Nu har den norrländska hamburgerkedjan utvecklat en ny ohärdad fritösolja utan transfetter som fungerar lika bra. Den nya oljan innehåller dessutom mindre andel mättade fetter och är därför nyttigare.
De senaste veckorna har det kommit nya larm om transfetter. Bakgrunden är nya nordiska näringsrekommendationer kring fett. Bland annat har friterad mat pekats ut som innehållande de omdebatterade härdade fetterna som innehåller transfettsyror. Transfett finns naturligt i vissa produkter, men kan också bildas vid industriell härdning av fett. Transfett finns bland annat i feta bageriprodukter, godis, snacks och används framförallt för att få längre hållbarhet.

Max har under ett och ett halvt år utvecklat en ej härdad fritösolja utan transfetter. Nu har man tillsammans med sin leverantör lyckats. Den nya oljan, som nu ersätter all tidigare olja för fritering, är ohärdad, trans-fri och innehåller dessutom en lägre andel mättat fett. Omättat fett är enligt bland annat Livsmedelsverket nyttigare än mättade fetter. Den nya fritösoljan är dyrare men Max kommer inte att ta ut det i prishöjningar.

- Vi har som målsättning att vara bäst i branschen på hälsosam mat. Tidigare räckte det att vi hade godast hamburgare. Men nu tycker kunderna att hälsa och säkerhet är lika viktigt som smaken. Därför väljer vi, trots större kostnader, att bara servera svenskt kött, svensk kyckling, använda transfri fritösolja och produkter som inte innehåller genmodifierade råvaror, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

Max Hamburgerrestauranger har de senaste åren växt mest av de rikstäckande snabbmatskedjorna. Förra året växte omsättningen med 19 miljoner till 482 miljoner. Vinsten steg till 40,2 mkr, en ökning med 22 procent. Max har som målsättning att bli tvåa på marknaden efter McDonalds under 2005. Max snabba tillväxt beror bland annat på de hälsoinitiativ som företaget tagit.

Exempel på förändringar i menyn som Max har genomfört:

- Fritösolja som är fri från transfett och med lägre innehåll av mättat fett.
- Inga genmodifierade produkter, GMO.
- Max är den enda hamburgerkedjan som serverar svenskt nötkött och svensk kyckling.
- Max var först med och har flest alternativ till pommes frites och läsk.
- Max har sänkt fetthalten i all dressing med 60 procent och sänkt fetthalten i köttet.
- Enda kedjan med nyckelhålsmärkta hamburgare för vuxna.
- Enda kedjan med lågkolhydrat burgare (GI-burgare).
- Enda kedjan som erbjuder mörkt fiberrikt bröd istället för ljust.