Max Årets Gröna Kaptialist

Luleå 2009-01-22 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Av åtta nominerade företag och personer har Max Hamburgerrestauranger idag utsetts till Årets gröna kapitalist 2008. Priset är instiftat av Veckans Affärer, Hans Andersson Recycling och Vattenfall och går till ett företag eller en person som på ett innovativt och modigt sätt skapat bra affärer och klimat-
nytta på samma gång.
- Detta känns jätteroligt och mycket hedrande! Vi hoppas att vår miljösatsning kan inspirera andra företag, inte minst våra konkurrenter, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Max Hamburgerrestauranger har genomgående miljöbilar, betalar för vindkraftel till alla restauranger och använder sig av svenskt kött och kyckling. Våren 2008 togs ett stort steg då man införde så kallade klimatmenyer: För varje rätt anges hur mycket koloxid som släpps ut. Max har mätt både sina egna och alla sina leverantörers utsläpp och kompenserar utsläppen genom att plantera träd i Afrika.

Juryns motivering
En grön kapitalist använder klimatfrågan för att driva förändringar, innovation och ta marknadsandelar. Att förbättra klimatet är lönsamt. Årets vinnare uppfyller alla kraven. I en bransch med stentuff konkurrens som normalt inte förknippas med miljöarbete, har årets vinnare positionerat sig med ett medvetet och genomtänkt klimatarbete.

Med miljöbilar, vindkraftsel och koldioxidmärkning på produkten har årets vinnare både laddat sitt varumärke och skapat ett nytt konsumenterbjudande. Det är modigt, det är innovativt och det är bra affärer. Årets gröna kapitalist är Max Hamburgare.

Juryn bestod av näringsminister Maud Olofsson, VA:s chefredaktör Pontus Schultz, Hans von Uthman, vice vd Vattenfall, Erik Åsbrink, ordförande i branschorganisationen Återvinningsindustrierna och Bengt Andersson, delägare i Hans Andersson Group.