MAX snabbar på klimatomställningen med ännu fler gröna burgare

Stockholm 2018-03-07 08:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31)

Jordbruksverkets summering från den 1 mars 2018 visar att förra året innebar den största årliga minskningen av den totala förbrukningen av kött i Sverige sedan 1990. MAX egna siffror visar också på ett liknande trendbrott och företaget skyndar nu på fortsatt klimatomställning. Den 15 mars lanseras nya goda gröna klimatsmarta burgare, nuggets och veganska dippsåser på menyn

– Det bästa vi kan göra för klimatet just nu är att se till våra gröna burgare smakar minst lika bra som våra köttburgare. Nu växlar vi upp för att komma närmare vårt mål att under 2022 ska hälften av alla sålda måltider vara annat än rött kött. Om vi lyckas kan det minska snittmåltidens klimatpåverkan med upp till 30 procent.  Vi lanserar nu fyra nya goda burgare till Green-familjen. Dessutom utökar vi till fem veganska dippsåser, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX.

För två år sedan lanserade MAX Green-familjen och antalet gröna rätter på menyn femdubblades, vilket blev den mest framgångsrika produktlanseringen någonsin. Jordbruksverkets senaste rapport visar att köttkonsumtionen i Sverige minskade under 2017. MAX säljstatistik visar att trots en ökning av antalet sålda måltider med 19 procent de senaste två åren så har antalet sålda måltider med rött kött minskat med en procent. Samtidigt har de gröna måltiderna ökat med hela 567 procent.

– Konsumenter och företag kan visa vägen i klimatomställningen. Med Green-familjen lyckades vi visa att klimatomställning är lönsamt, både för miljön och för oss som företag. Det viktigaste vi kan göra är att fortsätta satsa på fler goda gröna burgare och inspirera andra att göra mer, säger Christoffer Bergfors.

Återigen har MAX chefskock Jonas Mårtensson arbetet i provköket med att ta fram nya klimatsmarta rätter.

– Vi tummar aldrig på smak eller kvalitet. Smaken, utseendet och känslan i gommen och magen ska göra det enkelt att välja ett grönt alternativ. Samtidigt är det vår ambition att göra rätterna unika smakmässigt. Om du till exempel vill ha Chili ’n’ Cheese-smaken så väljer du den burgaren oavsett om du är lakto-ovo-vegetarian eller köttälskare, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX.

En annan nyhet som sticker ut är Crispy Nuggets som nu spås bli mångas, inte minst barnens, favorit.

– Traditionellt är nuggets gjorda av kyckling, men vi tycker att det är formen, konsistensen och storleken som gör en nuggets. Och de blir ännu godare tillsammans med någon av våra nya veganska dippsåser, anser Jonas Mårtensson.

Nyheterna i Green-familjen:
Crispy No Chicken är en lakto-ovo vegetarisk burgare. Själva burgaren är vegansk och glutenfri. Den är gjord på ekologiskt sojaprotein och serveras i MAX klassiska Friscobröd med Sriracha-ketchup, färsk gurka, tomat, rödlök, isbergssallad och majonnäs.

Chili ’n’ Cheese är en lakto-ovo-vegetarisk burgare.  Själva burgaren, MAX Veggie burger, är vegansk och innehåller gluten. Den är gjord på soja, vete, champinjoner, vitkål, aubergine och dinkel. Den serveras i sesambröd tillsammans med rödlök, isbergssallad, smält cheddardipp, Cheddarsmältost, jalapeños och Originaldressing. Cheddardipp och Cheddarsmältost är mjölkprodukter men gjorda med vegetabiliskt enzym. MAX Veggie Burger friteras tillsammans med mat som innehåller ost och gluten.

Crispy Nuggets är veganska och glutenfria men friteras tillsammans med produkter som innehåller ost och gluten och därför benämner vi den som lakto-ovo vegetarisk.  Crispy Nuggets är gjorda på ekologiskt sojaprotein samt serveras med valfri dippsås.

Grand Deluxe Umami Halloumi har gästspelat på menyn som kampanjburgare, men blir nu en ordinarie medlem i Green-familjen. Burgaren är lakto-ovo-vegetarisk och består att två friterade halloumiburgre, briochebröd, tomat, picklad rödlök och Umamidressing.

Dippsås BBQ är vegansk. Söt och lätt rökig smak med en tydlig kryddighet.
Dippsås Sriracha-ketchup är vegansk och har en het smak med chili och vitlök.
Dippsås Sweet ’n’ Sour är numera vegansk efter att receptet på denna sötsura sås har gjorts om.
Dippsås Ranch är lakto-ovo-vegetarisk. En av MAX klassiker som nu kommer i repris med en fräsch smak av örter och sour cream.
Dippsås Mango Curry är lakto-ovo-vegetarisk och har kryddig currysmak med sötma från mango.

Pris varierar mellan 74 - 93 kr för alla gröna mål. Lokala prisavvikelser förekommer.  De nya goda gröna produkterna serveras på alla MAX-restauranger i Sverige, Norge och Danmark med start den 15 mars.