MAX 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

MAX bräcker nya rekord som klimatpositiva – och hjälper festivalbesökarna att bli klimathjältar

Stockholm 2018-08-15 15:00 (Uppdaterad 2018-08-15 16:57) Klimatpositiva burgare på en klimatpositiv festival är en bra kombination. Det fick man bevis på nu i helgen på årets upplaga av Way Out West. Det är första året sedan start som bägge parter är klimatpositiva. MAX har sålt fler burgare än någonsin – från en helgrön restaurang.

För tredje året i rad fanns MAX på plats och levererade burgare till hungriga festivalbesökare. Restaurangen byggs upp från grunden varje år och klarar mer tryck än någon annan MAX restaurang. I år kunde besökaren välja mellan sju olika gröna mål, och dessutom en helt växtbaserad shake – Lyxshake Vegan.  Under festivalen slog MAX nytt försäljningsrekord med 21 serverade burgare per minut då trycket var som högst. Det motsvarar 1250 sålda burgare per timme. Rekordet från tidigare år slogs inte bara en gång, utan fem gånger.

- Att vi fortsätter ha en sådan fantastisk efterfrågan och försäljning under Way Out West gör mig lika glad och stolt idag som när vi deltog på festivalen första gången, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX Burgers. Vi är den enda snabbmatskedjan i Sverige som kan leverera under Way Out Wests premisser – och dessutom fortsätter vi slå rekord trots åska och enorma vindar.

På årets festivalmeny erbjöds, förutom Crispy Nuggets, Way Out Halloumi, Chili ’n’ Cheese, Crispy No Chicken, Halloumiburgare och BBQ Sandwich. Fyra av alternativen går i enlighet med Världsnaturfondens One Planet Plate, som innebär att en måltids utsläpp inte ska överskrida 0,5 kg koldioxidekvivalenter - gränsen för en måltids klimatpåverkan för att klara de globala klimatmålen. Över en tredjedel av MAX gäster på Way Out West åt enligt One Planet Plates guide för hållbara måltider.

- Årets deltagande visar än en gång hur rätt i tiden det är med mat som inte bara smakar gott utan även gör gott. Om man är en del av problemet, så måste man kämpa för att vara en del av lösningen, säger Christoffer Bergfors. Gröna alternativ ska inte vara något gästen behöver kompromissa med, utan variation och valmöjligheter på menyn är en självklarhet för oss på MAX, även när vi är på festival.

Den 14 juni i år blev MAX den första klimatpositiva restaurangkedjan i världen vilket innebär att de kompenserar för sitt klimatavtryck till 110%. Way Out West tog steget därefter och blev klimatpositiva i år. MAX hoppas att kunna fortsätta inspirera fler företag till att ta ett större klimatansvar och följa med på den klimatpositiva resan.