”Klimatpositiv är en ledstjärna mot en mer hållbar framtid för alla”

Stockholm 2019-11-12 15:27 (Uppdaterad 2020-01-09 15:28)

MAX Burgers tog emot Global Climate Action Award under FN:s klimatkonferens i Madrid: Under en ceremoni den 10 december på FN:s klimatkonferens i Madrid tog Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, emot utmärkelsen UN Global Climate Action Award. MAX, som det enda europeiska företaget i kategorin Climate Neutral Now, tilldelades priset för sitt långa klimatarbete och för satsningen med klimatpositiva produkter. FN:s klimatkonvention framhåller klimatpositiv som en skalbar, innovativ och reproducerbar lösning för andra företag att ta efter.

– Det viktigaste vi kan göra är att leda vägen och inspirera andra företag att göra mer för att skapa en förändring i klimatfrågan. Det är precis det som händer nu – en klimatpositiv rörelse har startat. Redan från starten 1968 har miljöfrågan varit viktig och pappa Curt Bergfors är fortsatt mycket engagerad och drivande av MAX klimatarbete. Hemma i Sverige delas Nobelpriset ut, men för oss i ägarfamiljen känns den här utmärkelsen lika stor att få som erkännande för att vi gör skillnad på riktigt, sade Christoffer Bergfors när han tog emot diplomet för MAX räkning.

Niclas Svenningsen, chef för Global Climate Action inom FN:s klimatkonvention, UNFCCC*, har framhållit MAX klimatpositiva meny som en ledstjärna mot en mer hållbar framtid för alla.

– Vi har pratat om klimatneutral i fem-sex år och när vi började var det inte många som hade börjat prata om det. Men faktum är att mänskligheten ligger långt efter de ansträngningar som krävs för att nå 1,5-gradersmålet. Och om vi ska komma dit behöver vi klimatpositivt tänkande, klimatpositiva produkter och tjänster och jag anser att MAX verkligen leder vägen. Vi måste bli klimatpositiva nu, sade Niclas Svenningsen efter prisceremonin.

För att nå målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader behöver fler företag gå bortom klimatneutral till att bli klimatpositiva. Ett och ett halvt år efter att MAX lanserade att hela deras meny är klimatpositiv, har totalt åtta företag** valt att följa kriterierna för klimatpositiva produkter, tjänster och verksamheter. Arbetet med en gemensam definition av klimatpositiv drivs i ett samarbete mellan WWF, IKEA, H&M och MAX med målet att etablera en global standard.

– Vi måste alla göra så mycket vi kan för att vara en del av lösningen. Att bli klimatpositiv för MAX är att göra 147 gånger större klimatnytta än om vi bara skulle ha minskat våra egna utsläpp, eftersom vi inkluderar hela värdekedjan och binder 110 procent av alla utsläpp varje år. MAX har visat att det är möjligt att välja den vägen redan 2018. Om många fler blir klimatpositiva kan vi tillsammans förändra berättelsen om klimatförändringen, Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX.

*United Nations Framework Convention on Climate Change
**MAX, Mevo, GodEl, Department Festival, Icebug, Brid, Kivra, Zeromission, U&We

Kort om MAX hållbarhetsarbete: År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. År 2016 femdubblades antalet vegetariska alternativ på menyn och målet är att andelen sålda måltider med låg klimatpåverkan kommer att leda till 30 procent minskad klimatpåverkan inom loppet av sju år, vilket är i linje med FN:s klimatmål. MAX lanserade i juni 2018 att hela deras meny är klimatpositiv.